06 februari 2022

En nu voortmaken met woningbouw Hofland

CDA Koggenland nam in 2020 het initiatief om de bestemming bedrijven om te zetten naar de bestemming wonen voor de locatie Dubbelspoor binnen het bestemmingsplan Hofland. Voor de zomer van 2020 diende wij daarvoor een raadsbreed gedragen motie in. In oktober van dat jaar was het helaas nogmaals nodig de toenmalige portefeuillehouder ruimtelijke ordening tot actie aan te zetten. De nieuwe portefeuillehouder ruimtelijke ordening pakte de bestemmingswijziging wel op. Sinds eind 2021 is de wijziging van bedrijventerrein naar wonen onherroepelijk.

Johan Ursem heeft namens ons erop aangedrongen op deze locatie goedkope koopwoningen te bouwen. Ursem: 'Bij de uitwerking van het plan is gebleken dat dit goed gelukt is. Zo zullen er rugwoningen en rijtjeshuizen worden gebouwd, in totaal gaat het om 18 woningen.'

Het college liet de gemeenteraad weten eind 2021 tot contractering van een bouwpartij voor dit plan over te gaan en vervolgens te starten met de verkoop van de woningen. Wat CDA Koggenland betreft kan niet snel genoeg worden gestart met de verkoop van de woningen en de bouw daarvan. Wij gaan er daarom vanuit dat het college één dezer dagen naar buiten treedt en dat daarmee ook de verkoop van start gaat. De oplevering van de woningen zou in het eerste kwartaal van 2023 moeten lukken aldus de planning van het college.