19 april 2021

Ombuigingen Koggenland van 2 miljoen

Naast vrijwel alle gemeenten, dreigt ook bij Koggenland een tekort op haar begroting. De reden daarvan is met name de toenemende taken vanuit het Rijk en de bijbehorende uitvoeringskosten. Een deel van deze kosten worden niet vergoed vanuit het Rijk.

Provincie
Aan het college de taak om de gemeenteraad een sluitende begroting te presenteren die goedgekeurd wordt door de provincie. Zonder goedkeuring van de provincie komt de gemeente onder toezicht van de provincie te staan.

Voorzieningen behouden
We hebben als CDA nadrukkelijk erop aangedrongen dat er niet wordt bezuinigd op subsidies aan onze verenigingen en culturele instellingen. Ook blijven wat het CDA betreft voorzieningen zoals zwembaden en bibliotheken behouden en wordt daarop niet gekort. Het college heeft goed geluisterd naar die boodschap en onze wensen gehonoreerd.

Huizen-, riool- en afvalbelasting
De gemeentelijke belasting voor onze inwoners bestaan grotendeels uit drie delen: OZB, rioolbelasting en afvalstoffenheffing. Het college stelt voor om de OZB te verhogen met in totaal 235.000 euro, dat komt ongeveer neer op 8%. Wij zijn daar akkoord mee, mits financiële meevallers in de toekomst op deze verhoging in mindering wordt gebracht.

De rioolbelasting kan behoorlijk omlaag worden gebracht, omdat er een grote reserve (spaarpot) is die hiervoor kan worden ingezet (10 miljoen). Het rioolstelsel is van een goede kwaliteit zodat een minder grote spaarpot nodig is. De voordelen van deze verlaging wordt uitgeruild met de OZB. De OZB wordt verhoogd met hetzelfde bedrag waarmee de rioolbelasting wordt verlaagd.

De kosten voor ons afval gaat ongeveer met 40 euro omhoog, dit vanwege het feit dat het Rijk niet 6% BTW, maar 21% BTW rekent voor de verwerking van ons afval.

Een verhoging van de de gemeentelijke belastingen is onvermijdelijk, maar met deze maatregelen blijven de gemeentelijke belastingen binnen Koggenland laag in vergelijking met de meeste andere gemeenten.

Eigen kosten gemeente onder de loep
Er is ook gekeken naar de kosten die de gemeente zelf maakt voor het ambtelijk apparaat. Hieruit zijn een aantal ombuigingen tot stand gekomen: jeugdzorg dat extern werd ingekocht, wordt in de toekomst door eigen personeel gedaan (insourcing). Maar ook is op een groot aantal onderdelen minder geld nodig in de begroting (kantoorartikelen, kantinekosten, telefoonkosten, etc.). Omdat de gemeente er extra taken bij krijgt van het Rijk wordt het ambtelijk apparaat daarvoor iets uitgebreid.

Onzekerheden toekomst
Er zijn een aantal kosten die lastig te overzien zijn. Zo worden de wegen van het Waterschap overgedragen naar de gemeente. De kosten van het onderhoud van deze wegen zijn nog lastig in te schatten. Daarnaast is het onzeker of het bedrag dat de gemeente krijgt van het Rijk zal worden verhoogd of verlaagd. Dit veranderd namelijk elk (half) jaar.

Regeren is vooruitzien
Er is niet alleen gekeken naar korte termijn ontwikkelingen. Met de ombuigingen die er nu liggen is ook financiële ruimte gemaakt om in de toekomst te blijven investeringen. Zo is er financiële ruimte voor verbetering van de huisvesting van het consultatiebureau, voor de bouw van een nieuwe school in Hensbroek, voor vervanging van de gymzaal in Obdam maar ook voor zaken als data gestuurd werken en duurzaamheid.

Conclusie
Het CDA is blij dat met deze ombuigingen de voorzieningen in tact blijven, de subsidies ongemoeid, de lastenverzwaring voor de inwoners beperkt blijft en Koggenland financiële ruimte heeft voor een aantal belangrijke investeringen.

Het past ons dan ook dank uit te spreken aan allen die zich met dit belangrijke voorstel hebben beziggehouden.