07 juni 2021

Overdracht buitenwegen naar gemeente Koggenland

De buitenwegen in onze gemeente zijn van oudsher in beheer en eigendom bij het waterschap (Hoogheemraadschap Hollands Noorder Kwartier / HHNK). Dit geldt niet alleen voor Koggenland maar voor een groot aantal gemeenten binnen het verzorgingsgebied van HHNK. Het waterschap beheert de wegen wat ons betreft over het algemeen goed en er zou voor ons geen reden zijn daar verandering in aan te brengen. Landelijk is echter besloten dat waterschappen zich moeten beperken tot waterbeheer en zich niet langer bezighouden met het beheren van wegen. Het gevolg hiervan is dat gemeenten de wegen van het waterschap overgedragen krijgen en zelf moeten gaan beheren.

Voor gemeenten met veel buitenwegen, zoals Koggenland betekent dit een forse toename van de kosten. Tot nu toe betalen inwoners aan het waterschap voor het beheren van wegen. Als het waterschap die wegen niet langer meer beheert hoeven inwoners voor die taak ook niet meer te betalen aan het waterschap. De gemeente gaat per 1 januari 2023 de wegen beheren en daarvoor bij de inwoners de kosten in rekening brengen. Per saldo verandert er in de kosten voor de inwoners dus niet veel.

CDA Koggenland is positief over het gezamenlijk optrekken van de West-Friese gemeenten in dit dossier. Die gezamenlijkheid heeft ertoe geleid dat de gemeenten met minder buitenwegen de gemeenten met veel buitenwegen financieel tegemoet komen gedurende 12 jaar. Die solidariteit wordt zeer gewaardeerd en is in onze ogen ook terecht. Immers, inwoners van stedelijke gebieden maken ook gebruik van de wegen in de landelijke gebieden.

CDA Koggenland heeft er bij het college op gewezen dat het belangrijk is dat verkeersmaatregelen en weginrichting wel met andere gemeenten worden afgestemd. Het mag niet zo zijn dat de weggebruiker met verschillende verkeersmaatregelen en weginrichtingen wordt geconfronteerd net naar gelang de gemeente waar hij aan het verkeer deelneemt. Verwarring bij verkeersdeelnemers geeft de grootste kans op verkeersongevallen, dat is het laatste dat het CDA Koggenland wil.