18 januari 2022

Welstand, het wordt nu echt eenvoudiger

Op maandag 17 januari 2022 heeft de gemeenteraad een motie aangenomen waarin het college van burgemeester en wethouders is opgeroepen de Welstandscommissie niet meer in te schakelen bij bouw- en verbouwplannen van hun woningen of bedrijven. Daarmee is de Welstandscommissie niet helemaal uit beeld. Voor de volgende zaken blijft de Welstandscommissie wel bestaan voor Koggenland;

1. Bouwactiviteiten aan en bij gemeentelijke en Rijksmonumenten, dat is wettelijk ook verplicht

2. Bouwactiviteiten door de gemeente zelf. Bijvoorbeeld als de gemeente zelf een gymzaal wil bouwen, of een wanneer de gemeente zelf huurwoningen bouwt

3. Bouwactiviteiten door projectontwikkelaars. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe woonwijk, dan gaat die bouwaanvraag wel voor advies naar de Welstandscommissie voor advies

4. Bouwactiviteiten van de gemeente samen met projectontwikkelaars. Dit om dezelfde redenen als bij punt 2 en 3 aangegeven.

Dit betekent niet dat er helemaal geen regels gelden maar wel dat het eenvoudiger voor u wordt. Uw bouwplan kan namelijk door de ambtenaar van de gemeente worden beoordeeld op redelijke eisen van Welstand. Dat betekent minder vertraging in de afhandeling van uw aanvraag en een laagdrempeliger contact. Mocht u er samen met de ambtenaar niet uitkomen dan kan de Welstandscommissie worden ingeschakeld als ‘scheidsrechter’.

Het college van burgemeester en wethouders hebben van de gemeenteraad wel de vrijheid gekregen om in specifieke gevallen een beoordeling van een bouwplan te vragen aan de Welstandscommissie. Dan gaat het om uitzonderingen. Zo’n uitzondering kan bijvoorbeeld zijn wanneer een inwoner een woning wil bouwen tussen twee Rijksmonumenten of op een hele bijzondere plaats binnen onze gemeente.

Al met al een flinke verbetering wat ons betreft voor u als inwoners of als ondernemer.

Johan Ursem