14 februari 2022

Woningbouw Koggenland: woningproductie met 200% opvoeren

CDA Koggenland wilt woningproductie met 200% opvoeren

Obdam - Het zal niemand ontgaan, de huizenprijzen stijgen tot bizarre hoogten en als je al voldoende geld kunt krijgen om zinvol op de woningmarkt rond te kijken dan maakt het spel van bieden je helemaal gek. Dit maakt dat veel jongeren langer thuis wonen dan zij zelf graag willen  Ook voor mensen die willen doorstromen naar een andere woning zit de huidige huizenmarkt op slot. Voor huurwoningen geldt dat daar de wachttijden inmiddels ook tot een onaanvaardbaar niveau zijn opgelopen. ‘Koggenland heeft wel woningen gebouwd in de afgelopen 4 jaar, maar dat zijn er onvoldoende en ze zijn oneerlijk verdeeld over de dorpskernen’, aldus Johan Ursem, CDA raadslid. Hij vervolgt: ’Zo is er in Hensbroek en in Obdam al jaren niet gebouwd. Gelukkig in Ursem, Berkhout, Spierdijk en met name in de kern Goorn/Avenhorn wel.’

Verdubbelen woningbouw gemeente
CDA Koggenland wil de woningbouwproductie in de komende jaren verdubbelen. Ursem: ‘Daarmee werken we opgelopen achterstanden weg, bieden we jongeren een betere kans op de woningmarkt en krijgen doorstromers de gelegenheid door te stromen naar een andere woning.’ Die woningbouwproductie wil CDA Koggenland dan wel eerlijk verdelen over alle dorpskernen. Dat betekent dat er ook in de hele kleine kernen gebouwd gaat worden, natuurlijk in aantallen die passen bij de schaal van die kern. CDA Koggenland wil daarbij bouwen voor de vraag die er echt leeft in die dorpen. Daar waar dorpsraden zijn kunnen die meedenken over de bouwplannen voor de eigen kern. ‘En natuurlijk bouwen we niet alleen koop maar ook huur. Wonen in Koggenland, in de kern waar je zelf graag wilt moet mogelijk worden. CDA Koggenland begrijpt dat heel goed en zet zich daar graag voor in’, aldus het raadslid.