03 februari 2020

Zorg voor kwetsbare inwoners

Het CDA heeft tijdens de raadsvergadering van 3 februari ingestemd met het voorstel van het college van burgemeester en wethouders om regionaal te blijven samenwerken rond de opvang van kwetsbare inwoners, waaronder inwoners met psychische problematiek. Tot op heden werd deze zorg regionaal georganiseerd. Het Rijk heeft echter besloten dat de financiering van die zorg niet langer naar de centrum gemeente wordt overgemaakt maar naar de afzonderlijke gemeentes. Dat geeft de kans om als gemeente die zorg zelf te gaan organiseren. Koggenland vindt dat niet verstandig.
Er staat een goede zorginfrastructuur, de zorgaanbieders willen graag regionaal blijven werken en de cliëntenraden namens de zorgvragers willen het zorgaanbod ook zo handhaven.
Het CDA kiest daarom voor het behouden van het huidige zorgaanbod en het voortzetten van de regionale samenwerking. Daar zijn onze kwetsbare inwoners het meest bij gebaat. Wij zullen de bijdragen die we van het Rijk gaan krijgen dan ook regionaal blijven inzetten.