08 november 2018

Algemene beschouwingen begrotingsraad 8 november 2018

Tijdens de algemene beschouwingen voorafgaand aan de begrotingsraad van 9 november 2018 sprak fractievoorzitter Ed Meester de volgende woorden uit:

Voorzitter,

De CDA- fractie spreekt haar waardering uit voor de voorliggende begroting 2019 en meerjarenraming. Het is duidelijk dat Medemblik vanuit een financieel gezonde basis functioneert en opereert, maar we moeten wel scherp in de gaten houden welke ontwikkelingen er op ons af komen en welke afwegingen we maken.

Dat we ambities hebben die grote investeringen met zich meebrengen, is bekend. Een aantal grote vraagstukken zijn verwerkt in de begroting, maar net zoveel vraagstukken (lees ambities), staan als PM-post vermeld en moeten nog ingekaderd worden. Kortom; de ambities moeten kracht bijgezet worden. Terecht stelt het college dan ook voor om extra te investeren in de organisatie.

De programma’s zijn goed uitgewerkt en toegelicht en er is wederom volop ruimte voor nieuw beleid. Dit samen met de aanhoudende  financieel gezonde huishouding is reden voor het CDA om in te stemmen met de begroting en meerjarenraming, maar we zeggen er ook direct bij dat later vandaag enkele amendementen en moties onze steun krijgen.

Voorzitter: u kent de CDA-fractie van onze positief-kritische kant: We hebben ook weer gekeken naar de begrotingsapp en een snelle blik op Waarstaatjegemeente.nl leert ons dat in Medemblik de woonlasten nog steeds aanmerkelijk hoger liggen dan het landelijk gemiddelde. Opvallend is dat heffingen veel hoger liggen en de OZB een stuk lager. Wat dat betreft, is het jammer dat we coalitie breed hebben afgesproken om de OZB alleen met het inflatiepercentage te verhogen, wat het lastig maakt om balans aan te brengen. Uiteraard zijn dit politieke keuzes.

Als het gaat om politiek keuzes, willen we vier onderwerpen nader toelichten:

1. Woningbouw:

Elke kern wil bouwen en wíj willen bouwen, maar al het lobbywerk vanuit het Westfriese ten spijt, lijkt de provincie ons in een soort houdgreep te houden. Er lijkt maar weinig los te komen bij de provinciale bestuurders om maar niet te spreken van knopen die niet doorgehakt worden. De kranten staan er bol van, vergaderingen over woningbouw en woningbehoeften zijn aan de orde van de dag, maar vanuit de Provincie lijkt het wel één en al twijfel en weifel. Je zou verwachten dat er constructief samengewerkt wordt, maar die signalen hebben we niet. Het kan toch niet zo zijn dat we de Provincie als een soort hindermacht ervaren? Tijdens politieke debatten refereren we naar onze mening te vaak naar het beperkte woningcontingent dat Medemblik momenteel heeft en we denken dat het ons beperkt in ambities en beleid. We roepen het college op de communicatie richting de provincie kracht bij te zetten en open te staan voor alternatieven zoals het flexibel inzetten van tiny houses en het toestaan van samenwonen van jongeren en ouderen in bijvoorbeeld seniorencomplexen. We hebben het college niet voor niks uitgebreid met een extra wethouder dus we verwachten het komende jaar écht resultaten te zien. Aan de provinciale CDA-fractie zal het in elk geval niet liggen voorzitter.

2. Verduurzaming maatschappelijk vastgoed:

In onze ogen vertolken gemeenten bij uitstek een voortrekkersol als het gaat om duurzaamheidsdoelstellingen, duurzame initiatieven, etcetera al is het maar om het goede voorbeeld te geven. Daartoe hebben we een amendement voorbereid. We willen als raad meegenomen worden in de initiatieven en onwikkelingen op dit gebied. Momenteel is nul op de meter een kostbare investering die hoge onderhoudskosten met zich mee brengt, maar wat is de verwachting voor de komende 5 tot 10 jaar? We vragen het college een plan van aanpak op te stellen waarin de stappen vermeld staan die we de komende jaren voor de lange termijn gaan nemen.

3. Huisvesting arbeidsmigranten

We zijn recent op een effectieve manier bijgepraat door de organisatie. Blijkt dat er simpelweg heel wat aan schort om überhaupt de administratie goed op orde te hebben. Het harde werken en de goede bedoelingen ten spijt, lopen we tegen regels, onmacht, kennisgebrek en onwelwillendheid aan. Het model dat gebruikt wordt in de gemeente Westland heeft bewezen effectief te zijn. Daar is  een systeem waarbij ondernemers, werkgevers en uitzendbureau’s samenwerken met de gemeente om inschrijving in de gemeentelijke administratie op een correcte en ordentelijke manier te laten verlopen. Dit is een landelijk probleem en we moeten hier echt wat aan doen! Desnoods zetten we onze tweede kamerfractie aan het werk. Het is een misvatting dat er bij inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie financiële gevolgen zijn voor de werkgever of werknemer. Er is duidelijk behoefte aan meer begrip, duidelijkheid en overleg. Het zou mooi zijn als we dit model regionaal kunnen oppakken. Een mooi streven voor 2019. Huisvesting van arbeidsmigranten gaat tenslotte niet alleen over stenen, maar ook over het welzijn van deze mensen, en dat gaat verder dan een dak boven je hoofd.

4. Toegankelijkheid:

Het CDA is een warm pleitbezorger als het gaat om toegankelijkheid van openbare gebouwen, ruimte en informatie. Dit is niet voor niks een hot item en vaak genoeg wordt je er als gemeentelijke organisatie, maar ook als vereniging of ondernemer op aangesproken. Inwoners ervaren de toegankelijkheid, of liever gezegd; de niet-toegankelijkheid direct aan den lijve. We bedoelen ook de toegang tot informatie. Niet iedereen is didactisch even goed onderlegd en met name de oudere generatie heeft soms moeite met het gebruik van tablets, laptops en smartphones. Wij vinden het een goed idee om de volgende keer een beknopte, gesproken versie van de begroting uit te brengen. Ook stellen wij voor om meer te gaan werken met beeldmateriaal, zoals infographics

Tot slot:

We zijn een sportieve gemeente wat blijkt uit het groot aantal actieve breedtesporters, de talloze sportfaciliteiten die Medemblik rijk is, maar ook uit het groot aantal aansprekende sportprestaties van onze sporters. We hebben de op één na beste topzeillocatie en de European Ju-Jitsu Duo Games hebben met medewerking van ónze gemeente bekendheid gekregen. Daarnaast hebben we zo’n beetje de beste skeelerfaciliteiten van Nederland, maar consensus over de benutting van zaalcapaciteit in Wognum blijkt een lastige hobbel. We hopen dat er komend jaar adequate actie ondernomen wordt en knopen worden doorgehakt, zodat duidelijk is welke kant we op willen als sportgemeente Medemblik.

Voorzitter, resumerend spreekt het CDA nogmaals haar waardering uit. We kijken uit naar 2019 waarin ongetwijfeld weer vele ambities en goede plannen worden uitgewerkt.