20 november 2020

Bittere pil

Algemene beschouwing 19-11-2020

Voorzitter, het zijn roerige tijden en het is een bittere pil te constateren dat we als gemeente ver teruggeworpen worden als het gaat om al die ambitieuze #plannen die we met elkaar hebben. Het is de spreekwoordelijke pas op de plaats, maar helaas wel een hele grote pas. Vorig jaar rond deze tijd nog een sluitende begroting en meerjarenraming vastgesteld en nu bevinden we ons in serieus zwaar weer. Als we de directie mogen citeren, hebben we sinds de fusie in 2011 op te grote voet geleefd en hebben we niet of nauwelijks gereserveerd voor mindere tijden en is de basis nog steeds niet op orde. Wij hebben daar toch wat vraagtekens bij, want Medemblik is in onze ogen in de kern nog steeds een financieel, sterke gemeente met een meer dan behoorlijke reservepositie. Blijkbaar moeten we na 10 jaar dan maar eens goed aan de slag met de #basis. Niet onbelangrijk inderdaad.

Net als veel andere gemeenten betaalt Medemblik de tol voor de #decentralisaties in het sociaal domein en zien we met name de bestedingen aan de jeugdzorg de pan uit rijzen. Kon een gemeente als Medemblik hierop anticiperen? Ik durf te zeggen van niet. Er zitten structurele en hardnekkige weeffouten in en gelukkig zijn er landelijke politici die dat nu ook inzien en zich afvragen of jeugdzorg, met alle complexiteit, wel zo handig was om te decentraliseren. Daarnaast wordt juist op #preventie, waar gemeenten hun toebedachte rol kunnen pakken, door ons college sterk bezuinigd. Het is een keuze, maar wij vragen ons af of dat wel zo’n goede keuze is.

Voorzitter, u kent ons als een stabiele en #betrouwbare fractie en u weet dat een speerpunt van het #CDA een sluitende begroting is als blijk van goed rentmeesterschap, maar dat is teveel gevraagd en we betreuren dan ook dat enkele risico’s niet goed zijn ingeschat.

Niettemin moeten we #realistisch zijn en constateren dat de komende 3 jaar de begroting niet sluit wat dramatische en verstrekkende consequenties heeft. Natuurlijk willen we een nieuw zwembad en een dorpshuis in Abbekerk en natuurlijk willen we geen verhoging van de OZB of verlaging van subsidies, maar de harde realiteit is anders en noopt ons tot impopulaire maatregelen. Het college heeft daartoe een aantal voorstellen gedaan in de begroting en daarbij doet het ons #pijn dat onze inwoners, verenigingen en stichtingen de nadelen ervaren van de huidige financiele situatie. Als CDA kunnen wij ons voor een groot gedeelte vinden in deze voorstellen. Enkele wijzigingsvoorstellen onzerzijds leest u in de vorm van een amendement. Voor het zwembad kunnen we de levensduur verlengende renovatie begrijpen. Het college kiest voor een hogere, maar kortere jaarlast op de begroting en dat is wat ons (het CDA) betreft tegelijkertijd het startsein om over onze grenzen heen te kijken en samen met onze buurgemeenten te werken aan een regionale zwemvoorziening waarbij ik het zwembad in het Deense Esbjerg als voorbeeld neem. Stelt u zich eens een subtropisch zwemparadijs voor, gekoppeld aan een 50-meterbad met beweegbare bodem en diverse duikplanken, thermaalbaden, optionele sauna etcetera etcetera op een centrale plek in onze regio nabij de N307 (bijvoorbeeld Zevenhuis) met goede vervoersverbindingen. Opening 2030. Mooi toch?

Voorzitter, we hebben niet echt redenen om uitvoerig de complimenten uit te gaan delen, maar we hebben wel heel veel #waardering voor de #ambtelijke inzet. We hopen van harte dat er snel een einde komt aan de onzekere tijd waarin we ons nu bevinden. Is er licht aan het eind van de tunnel? Wat het CDA betreft wel, want vanuit het dal is er één weg en die gaat omhoog. Als CDA-fractie gaan we er graag met u en de organisatie tegenaan om voor Medemblik het tij te keren, zodat we volgend jaar waar mogelijk bezuinigingen kunnen terugdraaien, maar het is daarnaast ook zaak om de volgende raad niet op te zadelen met grote tekorten in de jaren die volgen.

Ed Meester

(foto uit 2019)