21 november 2017

CDA op bezoek bij IKEC

"Uniek in Nederland!
Op 20 november na schooltijd opent het #IKEC officieel. Op woensdagochtend de 15e mochten wij samen met CDA Hoorn alvast een kijkje nemen aan de Scheerder 2 in Hoorn.

Simone Zwagerman, coördinator van Het Integraal Kind en Expertise Centrum vanuit sbo De Wissel, vertelt ons hoe de samenwerking tussen de diverse onderwijs- en zorginstellingen is ontstaan. Na een ruime voorbereidingstijd met veel gesprekken is besloten om de koe bij de hoorns te vatten en 'gewoon maar te starten'.

Onze rondleiding en ontmoeting met leerkrachten, begeleiders en kinderen maakt al snel duidelijk; gewoon is dit initiatief zéker niet. Kwetsbare kinderen tussen de 2 en 7 jaar die (nog) niet naar een gewone school kunnen krijgen hier onderwijs en zorg onder 1 dak en staan echt centraal. Bij iedere beslissing die genomen moet worden staat het hele team stil bij: 'Wat heeft dit kind nodig om zich zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen?'.

De meerwaarde van alles onder 1 dak is duidelijk te zien. Logopedie, fysiotherapie en bijvoorbeeld creatieve therapie, kunnen makkelijk afgewisseld worden met een onderwijsles. En kinderen uit de verschillende groepen leren spelenderwijs van elkaar. Het streven is om deze kinderen naar het reguliere basisonderwijs (terug) te laten gaan. Het IKEC heeft daarom contact met scholen in de regio West-Friesland en biedt haar expertise aan om deze stap zo goed mogelijk te laten verlopen. Wanneer regulier onderwijs niet mogelijk is dan kan een kind natuurlijk terug- of doorstromen naar het speciaal onderwijs.

Simone en collega's hartelijk bedankt voor jullie tijd en enthousiasme. We wensen jullie een mooi en succesvol vervolg van samenwerking toe en voor de kinderen een optimale ontwikkeling.

Namens CDA Hoorn en CDA Medemblik,
Els van den Bosch en Claudia Selders-Kroezen"