06 april 2020

Column Claudia: Het nieuwe normaal

Voor 9 maart 2020 was het heel gewoon om elkaar een hand, boks of schouderklopje te geven. Nu moet je iedereen vanaf een afstand van anderhalve meter groeten. Zelfs familieleden die niet in hetzelfde huis wonen staan ineens letterlijk verder van je af.

Het is voor mij een rare gewaarwording dat iedereen voor elkaar opzij gaat op straat. Soms met een wat angstige blik, gelukkig vaker met een vriendelijke groet. Sinds 23 maart maken drie personen of meer die bij elkaar staan om een praatje te maken, zich zelfs schuldig aan groepsvorming. We worden letterlijk van elkaar gescheiden door een onzichtbare bedreiging. We zijn bang om ziek te worden, bang om drager te worden, bang om elkaar te besmetten.

Deze situatie heeft zich opgebouwd in, terwijl ik dit schrijf, nog geen drie weken. Ik vraag me af hoe onze samenleving er uitziet wanneer we onze vrijheid weer terugkrijgen. Gaan we elkaar weer spontaan aanraken? Of duurt het even voordat we een nieuwe normale omgang met elkaar ontwikkelen? De tijd zal het leren.

Wat ik hoop is dat de mooie initiatieven, waarin mensen elkaar helpen, klaar staan voor en omzien naar elkaar, blijven bestaan. Juist nu ervaren we hoe belangrijk het is dat we aandacht en respect voor elkaar hebben. Ik hoop dat dit gevoel, dat wij als mensen zij aan zij staan, straks onderdeel wordt van het nieuwe normaal.

Claudia Selders-Kroezen

Raadslid CDA Medemblik