27 oktober 2017

Column Ed: Vrijwillig

Laatst noemde iemand Wognum de meest geliefde Medemblikse woonkern. Een subjectieve mening als je het mij vraagt, want ik denk dat men tot volle tevredenheid in zijn of haar kern woont.

Mijn dorp Wervershoof staat dit jaar in het teken van het 200-jarig bestaan. Er werd gevierd dat in 1817 de zelfstandige gemeente opgericht werd. Dat het per 1 januari 2011 ophield te bestaan, deed niks af aan het feit bij dit jubileum stil te staan en het uitbundig te vieren. Er werd veel georganiseerd; van een processie waarbij het hele dorp uitliep tot exposities in scholen en van sportevenementen tot een uitbundig slotfeest eind september.

Er verrees een megagrote tent op het Raadhuisplein waar op donderdag 28 september een culinaire avond voor ondernemers uit het dorp plaatsvond. Lokale horeca en topkoks maakten deze avond mogelijk en op vrijdagavond was er muziek van Wervershover artiesten. Zaterdag overdag was er circus voor de kinderen en 's middags een reünie voor oud-plaatsgenoten. Het afsluitende spektakelstuk zaterdagavond deed het dorp opnieuw uitlopen. Een groot feest met circa 2.100 mensen in de tent!

Het mooie vond ik dat alles mogelijk gemaakt werd door en met vrijwilligers. De initiatiefnemers richtten een stichting op en staken hun nek uit. Niet zonder risico's, want kosten noch moeite werden gespaard. Velen werkten mee om er een succes van te maken en we kunnen stellen dat het zeer geslaagd geweest is. Hulde aan alle mensen die op welke manier dan ook mee- en samengewerkt hebben!

Ed Meester, CDA Medemblik