05 juli 2018

Column Ed: Ambitie

Op 14 mei jongstleden ging het nieuwe college van Medemblik van start en de eerste uitdagingen dienden zich direct aan. Niet eerder was de gemeenteraad zo ambitieus als nu.

Er komt een nieuw zwembad in plaats van het huidige bad De Zeehoek en we willen het parkeerprobleem in Medemblik voor eens en altijd oplossen.

Daarnaast hebben we een kostbaar integraal huisvestingsplan (IHP) voor de schoolgebouwen op stapel staan en gaan we onder andere aan de slag met de dorpshuizen die we ook wel cultureel centra of multifunctionele accommodaties noemen. We hebben in elke kern wel zo’n gebouw staan. De ene is vrij nieuw en kan nog jaren mee, de andere is gedateerd en nadert de uiterste houdbaarheidsdatum.

In de laatste categorie kennen we 9 gebouwen die tot 2025 het einde van hun levensduur bereiken. Per dorpshuis gaan we bekijken wat mogelijk is met betrekking tot renovatie of nieuwbouw.

Sowieso zijn er verschillen op het gebied van financiering en subsidiëring en als CDA willen we deze diverse constructies meenemen in de discussie.

Het IHP gaat om circa 18 miljoen Euro en andere projecten en ambities zijn voorzichtig getaxeerd op een slordige 9 miljoen Euro.

Als CDA omarmen we initiatieven en vinden we dat het één niet ten koste van het ander kan gaan, maar zullen we weloverwogen keuzes samen met belanghebbenden moeten maken. We zullen niet alles in één keer of op hetzelfde moment realiseren, maar wat we wel weten, is dat als we een besluit nemen, het in ieder geval voor lengte van jaren geregeld is.

Ed Meester

Fractievoorzitter CDA Medemblik