04 februari 2017

Column Els: Brusjes

Jonge mantelzorgers zijn kinderen en jongeren tot 25 jaar die opgroeien met zorg. Ze hebben bijvoorbeeld een broer of zus met een beperking of een chronische ziekte, of een vader of moeder met een psychische ziekte of verslaving. Onderzoek leert dat dit kan leiden tot overbelasting, vroegtijdig schoolverlaten en soms psychische problemen.

Met name de jongeren tussen de 13 en 17 jaar vormen een risicogroep. Ze zijn gevoelig voor wat anderen van hen vinden en ontlenen hun eigenwaarde en zelfbeeld aan het zorgen. Jonge mantelzorgers zijn vaak vroeg volwassen. Ze voelen zich op jonge leeftijd verantwoordelijk voor huishoudelijke taken, het zorgen voor hun broertje of zusje of de gezondheid van hun ouder. Ze passen zich constant aan en houden rekening met hun zieke familielid. Ze ervaren een hoge drempel om met hun eigen zorgen en problemen bij hun ouders aan te kloppen.

In het recente verleden organiseerde een docente van de praktijkschool Grootebroek een Brusjes workshop. Er met elkaar gesproken over de dagelijkse praktijk van de Brusjes in hun gezin. Zonder de ouders erbij. De docente was in zekere zin de voorloopster van projecten die nu in diverse gemeenten worden opgepakt, bijvoorbeeld  'Jonge en zorgend' in Aalsmeer en de 'week van de jonge Mantelzorger' in Amsterdam.

Ook onze gemeente ontwikkelt nu een project om jonge mantelzorgers erkenning, waardering, hulp en steun te bieden. Hierbij wordt het Voortgezet Onderwijs betrokken, maar ook de Wijkteams. Want, zoals CDA collega Claudia Selders in haar recente column schreef: 'zij verdienen meer dan een complimentje'.

Els van den Bosch, CDA