30 januari 2020

Column Piet: je maintiendrai

Dit is de wapenspreuk van Nederland sinds 1815. In het Nederlands vertaald: “Ik zal handhaven.” De gemeenteraad stelt bij het maken van veel besluiten ook regels op, om ons alledaagse en niet-alledaagse leven te vergemakkelijken. Het leven moet zijn gangetje kunnen gaan en omdat het belang van de een niet altijd het belang van de ander is, worden regels of voorschriften gemaakt om die belangen naar elkaar toe helder te maken. Voorbeeld: het invoeren van de maximumsnelheden dient het belang van de veiligheid, niet die van de ‘snelle man of vrouw’. Bij deze regel staat veiligheid voorop.

Omdat het in ons land standaard is de spreuk in de praktijk te brengen: “Regels zijn er om overtreden te worden”, moeten we ook handhaven. Dat wist men al in 1815. Wanneer het om nieuwe regelgeving gaat klinkt dan ook regelmatig de vraag: “En hoe gaan we dat handhaven?” Omdat deze vraag niet alleen in gemeenten opklinkt, maar ook op provinciaal en landelijk niveau is Nederland inmiddels vergeven van de ‘maintiendrai-ers’.

De Omgevingsdienst, de Centrale Controle Dienst, de Voedsel- en Warenautoriteit, de Arbeidsinspectie, de politie, BOA’s, parkeerbeheerders…. Regels ingesteld om het leven aangenamer te maken leiden er toe, dat er op elke hoek wel een controleur te vinden is.

Denk niet dat ondergetekende tegen regelgeving is, integendeel: het zou een chaos worden. Maar stel ik een ? bij de handhaving. Naar mijn mening moeten we regels NIET alleen HANDHAVEN, maar NALEVEN.

Misschien moeten we onze wapenspreuk wel veranderen: “Je me conformerai”.

Piet Ligthart CDA