30 januari 2018

De Laanhoeve; een tussenstation op weg naar werk

Paul Metselaar is al 28 jaar ondernemer en heeft een passie voor het kweken van planten én voor jongeren die een steuntje in de rug nodig hebben. In 2009 heeft hij deze twee passies gecombineerd in het MEKO concept: Meewerken, Ervaren, Kiezen, Opleiden.

Het voormalige boerenbedrijf De Laanhoeve noemt Paul een station tussen gezin en bedrijfsleven. Hij wil jongeren van 14 tot 23 jaar, die door diverse omstandigheden extra begeleiding nodig hebben, laten kennismaken met het ambacht van "groen", "metaal" en "hout". Hij heeft ervaren dat zij door dit concept enthousiast kunnen worden voor een vak. Paul heeft inmiddels een team van 5 ZZP bedrijven om zich heen die actief zijn in de binnen- en buitendienst, als dagbesteding begeleiders werken of meewerken in de boomkwekerij.

Het doel is om de jongeren te helpen zelfstandig met een passende baan door het leven te laten gaan. Paul en zijn team geven de jongere, die als stagiair start, persoonlijke begeleiding en een individueel loopbaantraject. Alles in goede samenwerking met het UWV, onderwijsinstellingen* en bedrijfsleven*.

Paul gelooft in de jongeren en wil hen een toekomst in het ambacht bieden. Hij verwacht van hen wel inzet en doorzettingsvermogen. Een opleiding moet worden afgerond en de werkzaamheden moeten zij (uiteraard naar eigen vermogen) zo goed mogelijk uitvoeren. Door alle facetten van het vak aan te bieden, komt er vanzelf naar voren wat iemand goed kan en leuk vindt. Een mooi voorbeeld van samenwerking tussen Stichting de Laanhoeve en zijn De Tuinkamer is de aanleg van de tuin bij Vlaar techniek in Medemblik.

Wij kwamen dit tussenstation op het spoor door een uitzending van "Geloof en een Hoop Liefde" van de Evangelische Omroep (EO). Het interview is te vinden op www.detuinkamer.com

Paul, bedankt dat je tijd hebt gemaakt om met ons in gesprek te gaan en vol passie wilde te vertellen over jouw passie.

De Laanhoeve wordt ondersteund door:
Rabobank Foundation, West-Friesland Fonds, VSB Fonds, Stichting Weeshuis, MEKO/Kwekerij De Tuinkamer (SBB gecertificeerd)

*De Laanhoeve werkt samen met:
Clusius College, Groenschool Alkmaar, Praktijkschool West-Friesland, UWV, Pleeggezin Berakha, Ricks Groenprojecten, Maarten Kruijt hovenier, Donker & Wit Tuintechniek, Piets Groenprojecten, Monaco Woods, Wouda Timmerwerken, Bruin Metaalbewerking

De stichting staat open voor het kosteloos beschikbaar stellen van haar locatie voor dagbesteding van cliënten met eigen begeleiding.

foto Paul Metselaar & groepsfoto - Suzanne wijdenes Fotografie

Het fotoverslag van dit bezoek kunt u vinden op ons Youtubekanaal: klik hier.