04 maart 2022

FAMILIE, VERENIGINGSGEVOEL EN TOPSPORT

Tweede Kamerlid Inge van Dijk op bezoek bij Radboud Inline Skating - Inline Skating West-Friesland

Bij Radboud Inline Skating is familie, verenigingsgevoel en topsport met elkaar verbonden. De vereniging is gestart als hobby in de achtertuin van vader Schipper. Inmiddels heeft de grootste skeeler vereniging van Nederland twee locaties, in Medemblik en Wervershoof en is aangesloten bij de KNSB. Met deze unieke skeelerbanen biedt zij uitstekende mogelijkheden voor topsport, jeugd en recreatief inline skaten in West–Friesland en omstreken.

In oktober vorig jaar was 'Radboud' een van de vele insprekers bij de begrotingsbehandeling. Hierin werd namelijk voorgesteld om het gehele subsidiebedrag voor sport te schrappen. Raads- en commissieleden werden toen uitgenodigd om (opnieuw) kennis te maken met Team Sportservice West-Friesland. Radboud heeft daaraan ook medewerking verleend. Wij waren het helemaal niet eens met de bezuiniging en Claudia en Saskia gingen graag op de uitnodiging in. Onder begeleiding van de zeer bevlogen Rick Schipper ging Saskia die dag op skeelers door Medemblik.

Radboud zet zich in voor topsport maar is voor iedereen toegankelijk en dat inspireerde onze lijsttrekster om CDA Tweede Kamerlid Inge van Dijk, die zij begin dit jaar in Papendal had ontmoet, uit te nodigen op de lokatie in Medemblik.

Vanmiddag was het zover en Kay en Rick Schipper hebben ons samen met de penningmeester en secretaris, tijdens een interactieve presentatie, geïnformeerd over de skeelerclub. De kansen die de club voor de toekomst ziet zijn zeer inspirerend.

Door in te zetten op het vergroten van de zichtbaarheid wil de vereniging kindern, jongeren en G-sporters enthousiasmeren. De jeugdleden van nu zijn de olympisch kampioenen en trainers van de toekomst.

De vele wedstrijden die worden georganiseerd op het terrein te Medemblik trekken jaarlijks veel bezoekers. Het NK en Radboud International Tournament in het bijzonder trekken ook internationale bezoekers. Dat is iets om als Gemeente Medemblik trots op te zijn!

De presentatie werd afgesloten met een mini-clinic waarbij een aantal zelf de skeelers aantrokken. Inge van Dijk trok voor het eerst in haar leven een paar skeelers aan.

Na vandaag is zij enthousiast geworden voor deze sport. En wat misschien nog wel belangrijker is, zij neemt een aantal genoemde knelpunten waar sportverenigingen tegenaan lopen mee naar Den Haag. In de hoop iets voor veel clubs in Nederland te kunnen betekenen. Want gezondheid, bewegen en sport zijn enorm belangrijk voor onze samenleving. Daar waren we het vandaag allemaal over eens!

Inge, enorm bedankt dat je de moeite hebt genomen om uit Brabant naar West-Friesland te komen. Radboud Inline Skating bedankt voor jullie inspirerende verhaal en gastvrijheid! Wij zijn blij dat we elkaar vandaag konden ontmoeten.

Namens #CDA in #GemeenteMedemblik,

Saskia Schouten - Spijkerman, Harry Nederpelt, Els van den Bosch, Raadslid Claudia Selders-Kroezen, Elise Salman, Elles Zuurbier en Piet Ligthart.