14 juni 2022

Gerard Kuin ontvangt hoogste CDA onderscheiding

Uit handen van zijn partijgenoot en dorpsgenoot Els van den Bosch ontving Gerard Kuin De Gouden Speld met de bijbehorende oorkonde. In het bijzijn van zijn echtgenote Trees en zijn ‘tweede familie’ zijnde de leden en bestuurders van CDA afdeling Medemblik werd hij het zonnetje gezet bij de ledenvergadering van CDA Medemblik op 15 juni 2022 in dorpshuis Sarto op Andijk.

Waarnemend voorzitter Jacko Wiering: “Gerard is al sinds 1973 actief bij het CDA, eerst in de toenmalige gemeente Andijk en later in de gefuseerde gemeente Medemblik. Achtentwintig jaren als raadslid en vervolgens nog drie jaar als wethouder. Vervolgens schoof Gerard weer graag aan in het lokale bestuur”.

Gerard is decennialang actief en betrokken geweest binnen het CDA. Hij heeft zich binnen de vertrouwenscommissie ingezet voor de kandidatenwerving en screening daarvan, is na zijn jaren als bestuurder jarenlang zeer gewaardeerd voorzitter geweest van de afdeling Medemblik en zijn lijst van activiteiten is eindeloos lang. Maar ook voor het flyeren deden we nooit tevergeefs een beroep op Gerard zegt Wiering. Sinds 2013 was Gerard voorzitter van het bestuur van CDA Medemblik. Hij was voornemens deze taak na de verkiezingen van 2022 aan een ander over te dragen. Tegenslag met zijn gezondheid dwong hem in september 2021 zijn taken over te dragen aan vicevoorzitter Jacko Wiering. Bij de ledenvergadering kreeg Gerard alsnog het afscheid dat hem toekomt.

Fractievoorzitter Els van den Bosch (CDA) heeft Gerard voorgedragen bij de landelijke CDA, ondersteund door de Provinciale CDA Noord-Holland afdeling. “Omdat veel van onze leden zich betrokken voelen bij Gerard heb ik ondersteunde motivaties gevraagd aan de leden”. Het is lastig om te kiezen uit die motivaties want het zijn mooie en terechte complimenten maar als ik er dan toch eentje moet kiezen wordt het deze, zo stelt van den Bosch: “Op zijn eigen bescheiden wijze zet hij de mensen aan het werk om het beste uit zichzelf te halen en daardoor en daarmee het beste te bereiken voor onze partij”.

“Gerard is een lid die enorm veel voor het CDA heeft betekend en daar zijn wij trots op. Daarom is juist Gerard degene die deze Gouden Speld dik verdient”, sluit Wiering af.

Wiering trad bij de ALV zelf ook af als waarnemend voorzitter van CDA Medemblik. Zijn opvolger is Bauke de Jong uit Midwoud.