15 maart 2021

Henri Bontenbal op werkbezoek bij de geothermie hot-spot van Nederland

Maandag 15 maart kwam de nummer 17 op de kieslijst van het CDA op werkbezoek bij ECW in Andijk. Hij werd ontvangen door een klein gezelschap namelijk directeur Robert Kielstra, Els van den Bosch (nummer 57 op de CDA kieslijst) en wethouder duurzaamheid van de gemeente Medemblik Harry Nederpelt.

Henri Bontenbal heeft de focus op duurzaamheid binnen het CDA en is daarom erg geïnteresseerd in de verduurzaming binnen de agrarische sector door middel van aardwarmte. De diepe geothermieboringen leveren heet water van ongeveer 85 graden. Deze temperatuur is bovengemiddeld goed. Binnen de Westfriese omringdijk spreken we wel van de geothermie hot-spot van Nederland omdat de bodem bovengemiddeld geschikt is voor aardwarmte. Dit is 1 van de mogelijkheden om ons gasverbruik te verminderen en zo een belangrijke bijdrage aan het klimaatakkoord te leveren.

Na een goede discussie over geothermie, warmtewet en overige complexe regelgeving kwam Kor Buitendijk op de lijn om vol energie te vertellen over de zonne-eilanden of eigenlijk zonne-atollen. Met dit concept kunnen we duurzame energie opwekken en zowel natuur als economie versterken. Tegelijkertijd ontlasten we de agrarische sector, hoeven we niet tegen extra windmolens aan te kijken in Medemblik en voorkomen we dat Rijkswaterstaat moerassen aanlegt op het mooiste zeilwater van de wereld en blijft het unieke stukje kust in Andijk ongerept. De moerassen zijn echter nog geen gelopen koers, dus vanuit Medemblik de oproep aan Henri Bontenbal om ons geluid goed te laten doorklinken in Den Haag.

Els van den Bosch sprak namens CDA Medemblik haar waardering uit richting Henri Bontenbal voor zijn komst en oprechte interesse en hoopt dat deze 2 mooie initiatieven een voorbeeld zijn voor Den Haag hoe je op basis van draagvlak toch een belangrijke bijdrage aan het klimaatakkoord kunt leveren.