25 november 2019

INNOVATIEVE ONDERNEMERS IN DUURZAAMHEID | MOL FREESIA

Op vrijdag 22 november gingen vier raadsleden van #CDA Medemblik, wethouder Harry Nederpelt en duo-commissielid Diana Dekker van CDA Noord-Holland op werkbezoek bij Mol Freesia in #Nibbixwoud.

Bij aankomst stapten we een prachtig bedrijf binnen en werden hartelijk ontvangen door Marco Mol en Jeroen Mol. Beide vertelden vol passie over hun freesiakwekerij, waar een jaarrond witte, blauwe en gele freesia’s worden geteeld. In de loop van twee decennia is het bedrijf uitgegroeid tot één van de modernste freesiakwekerijen van de wereld. #Kwaliteit#betrouwbaarheid en #duurzaamheid zijn de peilers waar de onderneming op rust.

Uniek is het zonnewarmte systeem. Met het zonthermiesysteem wordt het hele jaar door warmte geoogst in de vorm van warm water. Deze warmte wordt vervolgens zo veel mogelijk direct toegepast om de kas te verwarmen. Een eventueel overschot aan warmte in de zomer slaan ze vervolgens met een warmte-koude-opslag systeem op in de grond. Tijdens zeer warme dagen wordt er koud water omhoog gepompt voor het koelen van de gewassen. In de winter werkt het andersom. Het warme water wordt dan omhoog gepompt en gaat het afgekoelde water weer de bodem in. De bodem blijft zodoende in balans.

Het bezoek heeft ons allen veel kennis opgeleverd. Het is zeker de moeite waard geweest en na afloop kregen we allemaal een mooie bos freesia’s mee naar huis.
Bedankt Marco en Jeroen voor de gastvrijheid!

Namens CDA Medemblik
Saskia Schouten - Spijkerman