10 juni 2018

Maidenspeech tegen eenzaamheid

Saskia Schouten - Spijkerman heeft haar maidenspeech als CDA raadslid gehouden over de bestrijding van eenzaamheid. Hieronder haar inbreng: “In ons afgelopen verkiezingsprogramma staat beschreven dat wij ons onverminderd willen inzetten voor de bestrijding van eenzaamheid. Wij staan daarom ook positief tegenover het voorstel wat hier ligt. Het past bij onze visie: met hart voor de samenleving. Wij vinden het goed dat er wordt gewerkt vanuit een participatief traject. Veel partijen worden meegenomen, zodat er genoeg draagvlak kan worden gecreëerd. Graag wil ik ingaan op de 3 vragen die stonden vermeld in het bespreekstuk: vraag 1) Ik wil gebruik maken om het idee van een ‘sociaal makelaar’ bespreekbaar te maken. Wij denken dat dit een mooie aanvulling kan zijn op de wijkteams. Wat doet een sociaal makelaar? Hieronder volgt een citaat van hun website: “Sociale contacten zijn essentieel voor het ervaren van gezondheid en geluk. Daarom brengen wij als sociaal makelaar bewoners en organisaties in de wijk bij elkaar door relaties te leggen die niet vanzelf ontstaan. We denken mee, helpen bij het verhelderen van de vraag en zoeken samen naar mogelijkheden. Is er een activiteit, bewoner of organisatie die past bij de vraag of het aanbod, maar is de eerste stap te groot, dan kunnen wij ondersteunen in het eerste contact.” De huisarts waar ik mee sprak, die dus ook werkt met een sociaal makelaar, is hier erg tevreden over. Hij heeft mooie verbindingen zien ontstaan. vraag 2) Een idee is om de #fysiotherapie erbij te betrekken. Vanuit de gedachte van sport en bewegen mensen met elkaar in contact brengen. Wandelclubs kunnen hierdoor ontstaan. Het levert een beweeg en een contactmoment op. Een voorbeeld van hoe sport een rol kan spelen bij het tegengaan van eenzaamheid. Ook denken wij dat het goed is om Tweestrijd en WF Praat als samenwerkingspartners te erkennen. Deze twee organisaties zijn gericht op jongeren, waar wij extra aandacht voor willen vragen. Tot slot vraagt u om extra aandachtspunten. Wij missen in de notitie de jonge #mantelzorgers, die door de extra zorgtaken te maken kunnen krijgen met eenzaamheid doordat ze ten opzichte van leeftijdsgenoten in een uitzonderingspositie zitten. En wij missen mensen met een #beperking (van alle leeftijden) die, doordat bv ruimten niet voldoende toegankelijk zijn, zij aansluiting kunnen missen met leeftijdsgenoten of collega’s." Gemeente Medemblik heeft al samenwerking met o.a.: Coalitie Erbij tegen eenzaamheid Kennisplatform Mantelzorg West-Friesland ook voor de (jonge)mantelzorger Nationale Vereniging de Zonnebloem (Maatschappelijk werkers op) de scholen Vrijwilligerspunt en andere vrijwilligersorganisaties Ervaringsdeskundigen