07 november 2019

Motie lachgas

“Voorzitter, dit is een serieus onderwerp wat het CDA betreft. Het imago mag vrolijk zijn maar het gebruik van lachgas en de handel erin, zijn niet zo onschuldig. Er wordt steeds meer overlast ervaren door de ballonnen en patronen die op straat blijven liggen. Handel is behoorlijk winstgevend en gezondheidsrisico’s nemen toe. Brandwonden bij het gebruik van cilinders, concentratieproblemen, verminderd zicht, verwardheid en bij veelvuldig gebruik zelfs blijvende neurologische schade.

De populariteit neemt snel toe, óók onder jongeren vanaf 12 jaar. Volgens het Trimbos Instituut heeft het tijdelijk zuurstof tekort in de hersenen, door lachgas, direct invloed op de ontwikkeling ervan. Volgens Brijder Verslavingszorg is lachgas meer verslavend dan gedacht wordt. Wat hen betreft valt het onder de partydrugs. En dan zijn er nog de risico’s van combinatie gebruik en gebruik in het verkeer.

Het college heeft op onze vragen in april geantwoord dat de vergunningsprocedure bij evenementen nu is aangepast. De verkoop en het gebruik van lachgas is daar verboden. We zijn blij met deze maatregelen maar lachgas wordt niet alleen maar bij evenementen gebruikt. Het Rapport van het Trimbos Instituut “van zorgen naar acties” is daar duidelijk over https://www.trimbos.nl/docs/d7119b7e-e9d1-45ff-aa9a-505d52ae428b.pdf En rapport of geen rapport, het is ook gewoon te zien aan de rommel op straat.

De VNG krijgt regelmatig de vraag of het mogelijk is een verbod in de APV op te nemen. Omdat lachgas sinds 2016 een legaal en vrij verkrijgbaar middel is lijkt dit in strijdt met landelijk wet- en regelgeving.

Al hebben wij in ons APV ook verboden voor gebruik en bezit van -het eveneens vrij verkrijgbare- alcohol in gebieden van de openbare ruimte ingesteld. Dus het kan wel. En inmiddels hebben diverse gemeenten een lachgas verbod in de APV opgenomen. Een paar voorbeelden: Utrecht, Tilburg, Veldhoven, gisteren in Leeuwarden en onlangs zijn dichter bij huis ook moties hiervoor aangenomen in Hoorn en Koggenland. In Leeuwarden en Koggenland is er zelfs een verbod voor gebruik en handel in de horeca toegevoegd.

Wij dienen daarom voorliggende motie in, samen met VVD, GB, PW2010, BAMM, PvdA en óók CU. Want wat het CDA betreft moeten we als gemeente uitdragen dat ‘een ballonnetje doen’ niet normaal is.”

Hierbij een link naar de motie https://api1.ibabs.eu/publicdownload.aspx?site=medemblik&id=100068199 die gesteund werd door alle fracties behalve GL, D66 en PWF.

Claudia Selders