14 januari 2019

Nieuws uit Andijk: Te droge voeten?

Wanneer je bij mij de dijk opklimt, kun je niet meteen het IJsselmeer inspringen. Want Drinkwaterbedrijf PWN is daar gevestigd. Afgelopen najaar gebeurde daar iets bijzonders.

Schepen vulden de waterbekkens met zoet water, dat elders ingewonnen was. Het moet toch niet gekker worden! De aanleiding hiervoor was dat het zoutgehalte in het IJsselmeer te hoog was. Opmerkelijk afgelopen zomer was ook de instelling van beregeningsverboden. Code geel, maar dan vanwege droogte. Er dreigde een watertekort.

In vaktermen heet dit dan dat het neerslagtekort is toegenomen. Dit klinkt minder dramatisch maar een drama mag het niet gaan worden. Schade aan agrarische gewassen en natuur moeten zo veel als mogelijk voorkomen worden.

Eens in de vier  jaar zijn er verkiezingen voor het bestuur van het Waterschap. Dit jaar op 20 maart, over 8 weken al. U gaat toch ook stemmen?

Schoon, veilig en voldoende water gaan zeker niet alleen over droge voeten, dat we nog maar kort geleden op feestelijke wijze herdachten, “100 jaar Droge Voeten”. We moeten zuinig zijn op ons water. Het is ons drinkwater, en water voor beregening. Het weer wordt extremer; met heftige buien en daarnaast langere periodes van droogte.

Bovendien willen we veilig wonen en plezier hebben van ons water, ook in de toekomst. Veilige, overstromingsbestendige dijken en duinen, wegpompen van teveel regenwater, aanvullen van water in droge tijden en zuiveren van rioolwater.  En dit zijn nu precies de taken van het Waterschap. En waar ik dan wel het IJsselmeer in spring? Dat kan gelukkig bij Oosterdijk!