13 juni 2019

Nieuws uit Andijk: Tiny houses, pilots en kamperen bij de boer

Els van den Bosch schreef weer een column in De Andijker.

Het is toch geweldig dat er sinds kort weer een familiecamping aan het IJsselmeer in Andijk is. Deze camping  “Dijk en Meer” ligt aan de 800 jaar oude West-Friese Omringdijk, in de Proefpolder (1926) Die proefpolder was toen een pilot om te onderzoeken hoe de grond zich ontwikkelt in een drooggemalen polder en hoe maak je de zoute grond geschikt voor landbouw? Ik wil maar even zeggen: zonder pilots geen innovatie. In onze gemeente liggen nu ruim 8.000 hectares vruchtbare landbouwgrond. Niet alleen voor onze voedselvoorziening maar ook prachtige tulpen en pioenen. Daarnaast is er kleinschalige verblijfsrecreatie, zoals inpandige B&B. En kent u de logeergelegenheid bij de veehouder aan de Rikkert in Andijk? Die wordt geroemd om het uitzicht, de rust en het vergezicht.   De logeerverblijven passen uitstekend in het landschap en zet onze gemeente goed op de toeristische kaart. Qua vormgeving van de huisjes zou je kunnen zeggen dat dit de voorlopers zijn van de nu zo populaire tiny houses! Daarnaast blijkt, dat deze nevenactiviteit een positieve invloed heeft op het imago en het inkomen van de veehouders en agrariërs. Blijkbaar is verblijfsrecreatie bij agrariërs maatschappelijk en landschappelijk aanvaardbaar maar de verontwaardiging is groot wanneer een agrariër een aanvraag doet voor een zonneweide en dat er nu in onze gemeente een pilot start om 25 HA voor zonneweides te onderzoeken. Dat is 0,31% mensen.