28 maart 2017

Ted de Lange: Steun voor Kasteel Radboud

Tijdens de raadsvergadering van 30 januari is een noodkrediet van 56.000 euro toegekend aan Kasteel Radboud. Namens het CDA heb ik uitgesproken dat wij, samen met Gemeentebelangen en D66, de noodzaak inzien van een krediet voor 2017 om te zorgen dat het kasteel tijdens dit overbruggingsjaar open blijft. Dit budget biedt het kasteel de mogelijkheid om vaker open te zijn in vergelijking met 2016. Het zou slecht zijn en niet goed voor het stadje als de levendigheid rondom het Kasteel zou wegvallen.

Medio 2017 wordt er in samenwerking met de drie grote musea (waaronder het kasteel) een plan waarmee zij zelfstandig verder kunnen, aan de gemeenteraad voorgesteld. Er is een aanjager aangesteld bij dit proces en de musea in onze gemeente worden hierin meegenomen. Wij zijn tevreden met het feit dat het nog op te stellen museumbeleid en de Strategische Toeristische Marketing, dat in november 2015 is vastgesteld, niet met elkaar verweven zijn. Beide kunnen zodoende onafhankelijk van elkaar, in eigen tempo, doorontwikkeld worden.

De eigenaar van het kasteel, Stichting Monumenten Bezit (SMB), verleent medewerking aan de gekozen aanpak. In de gemeentebegroting 2017 is al 45.000 euro gereserveerd voor de drie museums. De gemeentebegroting laat ook zien dat er vanaf 2018 een structureel budget daarvoor is opgenomen. Ook voor het nieuwe Museumdepot in Medemblik waar objecten van de verschillende musea binnen de gemeente Medemblik worden bewaard is er budget beschikbaar gesteld.

Hartelijke groet, Ted de Lange, raadslid CDA. [email protected]