13 juni 2019

Zonneweiden

Als #CDA worstelen wij met de enorme opgave die voor ons ligt op het gebied van het opwekken van duurzame energie. De Gemeente Medemblik moet, als onderdeel van de energieregio Noord-Holland-Noord, een aanbod doen om te laten zien hoe wij kunnen bijdragen aan de doelen van het #klimaatakkoord. We zijn het denk ik allemaal met elkaar eens dat dit belangrijk is voor nu en de toekomst.

Onze gemeente heeft besloten geen energie op te wekken met ‘wind op land’. Om onze taakstelling te kunnen halen blijft dan alleen ‘zon op land’ over.

De vragen die wij onszelf stellen zijn:
“Hoe we dit moeten gaan doen?
Wat moeten we hiervoor inleveren of opgeven?
Waar hebben we het nu precies over?”
Er zijn nog veel onduidelijkheden. Wat voor effecten heeft het aanleggen van zonneweiden op bijvoorbeeld de bodem en biodiversiteit, op het landelijk karakter van onze mooie gemeente? En ga zo maar door.

Daar komt bij dat het CDA geen voorstander is van zonneweiden op agrarische grond. Echter het is voor ons klip en klaar dat we hier niet onderuit kunnen komen.
Niets doen is geen optie.

Over de veel gehoorde kreet: “Leg eerst alle daken maar vol met zonnepanelen!” hebben wij ook nagedacht. Maar hier zitten ook haken en ogen aan. Denk bijvoorbeeld aan de infrastructuur. Kunnen we dan alle energie wel bij de gebruiker krijgen? En mochten we die weg inslaan, met het ‘vol leggen van daken’, kunnen wij de aan ons opgelegde taakstelling niet halen.

Gemeentelijk beleid over de aanleg van zonneweiden is er nog niet, er zijn wel een aantal kaders. Het college heeft aangegeven met deze pilot ervaring op te willen doen zodat een goede kaderstelling zal volgen. Wij verwachten dat deze kaders, op basis van ervaring, een stuk reëler zullen zijn dan vooraf kaders bedenken.

Daarom stemden wij voor het raadsvoorstel wat ons op 6 juni is voorgelegd. Maar er was voor ons wél een belangrijke voorwaarde en daarom dienden wij een motie in. Wij willen namelijk dat er géén nieuwe initiatieven in behandeling genomen worden voordat gemeentelijk beleid is vastgesteld.
De gemeenteraad stemde hier unaniem voor.

Namens de fractie,
Simon Commandeur

N.B.
Saskia heeft met een stemverklaring laten weten waarom zij tegen dit voorstel heeft gestemd. De vergadering is terug te bekijken via:https://medemblik.raadsinformatie.nl