3. Ruth Engels

Mijn naam is Ruth Engels, ik ben 31 jaar en sinds vier jaar inwoner van de provincie Noord-Holland. Ik ben opgegroeid in Zwolle en ben vervolgens voor de studie vastgoed en makelaardij naar Groningen vertrokken. Na die studie heb ik de master economic geography gevolgd in Utrecht. Inmiddels werk ik vier jaar voor de Gemeente Amsterdam als beleidsadviseur ruimtelijke economie. Voor deze baan ben ik naar Amsterdam verhuist en ik woon nu al vier jaar in de wijk Geuzenveld. Ik voel mij helemaal thuis in onze provincie en ik wil graag iets terug doen aan onze samenleving. Door mij kandidaat te stellen als statenlid wil ik een positieve impact maken op onze provincie.

Wat wil je bereiken in Noord-Holland?

Onze provincie is enorm divers. We hebben kleine idyllische plaatsen en ook de hoofdstad Amsterdam. We hebben een prachtige kuststreek en typische Nederlandse polderlandschappen. We hebben vervuilende industrie maar zetten in op duurzame varianten. Al deze diversiteit in één provincie, die bovendien continu nieuwe mensen en bedrijven aantrekt. Dat vraagt om een goede ruimtelijke ordening, waarin keuzes gemaakt worden waarin alle wenselijke functies een plek krijgen. Er moet ruimte zijn voor woningbouw zowel aan de randen van plaatsen en dorpen als in de steden door middel van verdichting. Er moet ook ruimte zijn voor transities op het gebied van duurzaamheid en voldoende natuur. De mobiliteit moet worden verbeterd waardoor mensen minder afhankelijk zijn van hun werkplek voor het zoeken naar een woning.

Voor een goede ruimtelijke ordening wil ik mij inzetten. Als provincie moeten we samen met gemeenten en regio’s aan de slag om dit voor elkaar te krijgen. Want alleen als we het samen doen en over grenzen durven heen te kijken kunnen we ervoor zorgen dat onze provincie een aantrekkelijke plek is om te wonen en te werken.

Waarom CDA?

Het CDA is voor mij een partij die staat voor ‘wij’. Als we prettig willen wonen en leven in onze provincie moeten we het samen doen. Daar hoort iedereen bij die in de provincie woont en werkt. De huidige crisissen maken dat we geneigd zijn vooral te kijken naar onszelf en hoe we als individu het beste eruit komen. Maar als we het samen doen en elkaar op weg helpen komen we veel verder.

Laten we ervoor zorgen dat iedereen zich onderdeel voelt van ‘wij’. Gezamenlijk kunnen we iedereen het gevoel geven erbij te horen. Dit doen we door de waarde solidariteit van onze partij uit te dragen; onderlinge verbondenheid met elkaar, vertrouwen in elkaar en respect voor elkaar.

Wat is jouw favoriete plekje in Noord-Holland?

De hele kuststrook. Ik geniet echt als ik op blote voeten door het mulle zand de laatste duin overklim en op de top aangekomen de uitgestrekte zee en horizon zie.