Hoeveel regels zijn er nodig?

Als raadslid heb je voortdurend te maken met regels. Er komen  steeds nieuwe en sporadisch verdwijnt er wat.  Uiteindelijk beslissen wij als Raad ook welke  gemeentelijke regels er in Ouder-Amstel zijn.

Als raadslid spreek ik veel inwoners.  Heel  betrokken mensen die vaak als vrijwilliger of vanuit een organisatie activiteiten organiseren  en die heel veel inwoners in onze gemeente  plezier, ontspanning en inspiratie geven. Zomerfestival, avondvierdaagse, sportactiviteiten , snerttoernooi,, concerten, Koningsdag, Sinterklaas,  monumentendag,  the Passion, en nog veel meer. Mensen buiten onze gemeente spreken met waardering over de levendigheid in onze dorpen. Dit is waard om te koesteren!

Het organiseren van al deze mooie activiteiten gaat niet vanzelf. Ik ben er trots op dat Ouder-Amstel zoveel inwoners heeft die vrijwillig  zoveel  vrije tijd en energie geven , m er telkens weer voor te zorgen dat dit lukt. Klasse!  Zij zijn ook de eersten die snappen dat  het goed organiseren van activiteiten betekent dat de veiligheid bij deze activiteiten prioriteit nummer één is. En dat regels voor het verkrijgen van vergunningen en administratieve verplichtingen er niet voor niets zijn.

Recent spraken wij op een CDA bijeenkomst een aantal inwoners die veel voor onze samenleving doen. Wij hoorden van hen  dat  de regels, misschien door incidenten in het land bij een enkel evenement, steeds massiever worden.  En ook dat gestelde vragen steeds weer in nieuwe vorm worden gesteld.

Het zou echt zonde zijn als vanwege overmatige regeldruk en de wijze waarop overheden ermee omgaan,  vrijwilligers stoppen om leuke en inspirerende activiteiten te organiseren. Dan hebben we het  naar alle voorschriften prima geregeld, maar levendig is het niet meer. Vandaar dat ik de oproep doe om voortdurend kritisch te kijken naar de relevantie van onze regels. Onze dorpen en onze vrijwilligers zijn dit waard!