10 juli 2021

Een uitzonderlijk jaar!

Een uitzonderlijk jaar                             Luuk de Vré

Geen origineel motto voor de algemene beschouwing bij de financiële stukken 2020. Maar het is een waarheid als een koe!

Waar in januari 2020 gezaghebbende landgenoten aangaven dat dit Nederland voorbij zou gaan en het virus te vergelijken was met een griep, is de werkelijkheid geheel anders geworden. Het einde lijkt in zicht, maar het evenwicht waarin we ons nu bevinden is uiterst wankel.

Ook in Ouder-Amstel heeft het virus flinke impact gehad. De druk op onze zorg- en onderwijsmensen is enorm geweest en voor veel inwoners en ondernemers is het een jaar geweest dat niet snel wordt vergeten en we zeker niet nog eens over willen doen.

De gemeentelijke organisatie is geraakt. Werken in het gemeentehuis was er niet meer bij en de dienstverlening moest uit huis en vanachter de computer worden gerealiseerd. In financiële zin was het eveneens een uitzonderlijk jaar. Een jaarrekening met een negatief resultaat van een miljoen euro, voor een flink deel veroorzaakt vanwege extra COVID  uitgaven.

Toch past een groot compliment vanuit de CDA fractie  naar de medewerkers en bestuurders van onze gemeente. Heel veel activiteiten zijn doorgegaan en de dienstverlening is op een aanvaardbaar niveau gebleven. De jaarrekening is tijdig gereed gekomen met een goedkeurende verklaring van de accountant.

De inhoud van de jaarrekening spreekt voor zich en het CDA zal instemmen met de besluiten inzake de jaarrekening.

Het jaar 2021 start met een algemene reservepositie die op het minimum niveau is en daarbij laat het eerste halfjaar 2021 een voortgaande negatieve financiële ontwikkeling zien.  Er is verwachting dat compensaties van het Rijk zullen komen. Onzeker is of deze toereikend zullen zijn om onze tekorten te dekken.

In dit toekomstperspectief kiest het CDA voor een gezond evenwicht tussen de belangen van huidige en toekomstige inwoners en bedrijven. Ouder-Amstel gaat immers flink groeien.

Duivendrecht heeft parels en Ouderkerk is te mooi om hard doorheen te rijden. Het groene buitengebied is fameus. Inwoners verdienen ons aller aandacht. Voor het CDA zeker de meest kwetsbare van onze inwoners en het gemeentelijke lastenniveau blijft gematigd.

Maar Ouder-Amstel is geen eiland. We leven midden in de Metropoolregio Amsterdam met haar gigantische behoefte aan woningen en infrastructurele vraagstukken. Die verdienen evenzeer onze aandacht en die geven we door onze projecten zoals De Nieuwe Kern, Entrada en ABPZ.. In het belang van onze toekomstige bewoners en daardoor ook van onze huidige bewoners. Het CDA ziet deze graag onverkort gecontinueerd.

Wij wensen het College veel wijsheid en vernuft toe om te komen tot een goede begroting 2022 en bijpassend meerjarenperspectief.