17 juni 2021

Feiten, argumenten en overleg

Voor het CDA zijn dit kernbegrippen voor afgewogen besluiten in onze Raad. Overleg is daarbij heel belangrijk.  Met u, met onze collega’s in de Raad, het College en ook met onze collega’s in de regiogemeenten. Zo hebben wij de afgelopen maanden bij kunnen dragen aan goede besluiten voor Ouder-Amstel.

Voor de eerste fase van de energietransitie (de “RES 1”) hebben wij overleg gehad met inwoners en belanghebbenden. Als landelijke partij hebben wij daarnaast intensief gesproken met CDA collega’s in de regio en dat geeft extra inzicht.  Het onderwerp klimaat overstijgt gemeentegrenzen.  Het CDA kiest voor zon, wind en nieuwe technologie met zorg voor ons landschap. Ongewenste gezondheidsaspecten willen wij zeker voorkomen. Wij vinden dat onze Raad hierover een verstandig besluit heeft genomen.

De afvalinzameling is een delicaat onderwerp. Wij begrijpen de zorg onder inwoners tegen de invoering van DIFTAR. Maar de Raad heeft, net als elders, besloten om dit serieus te gaan onderzoeken. Er is potentieel behoorlijke  milieuwinst te realiseren. Maar voor het CDA wel onder de voorwaarden van beoogde kostenbeperking voor u als inwoners, gebruiksgemak en afdoende privacy.

Voor het Molenpad koos het CDA voor landschap en natuur en niet voor commerciële horeca.  Wij hebben overleg gehad met vele belanghebbenden. Op basis van argumenten tijdens deze gesprekken maakten wij onze bewuste keuze.

Tenslotte het Centrumplan Ouderkerk. Wij  hebben met veel inwoners en ondernemers gesproken. In  goed overleg is een beeldplan gemaakt waar we op 24 juni een besluit over gaan nemen. Het CDA staat er positief in met veel waardering voor alle inwoners en ondernemers die hieraan hebben bijgedragen. Daarna moet flink aan de uitvoering worden gewerkt.

Wilt u  actief met ons meedenken over deze en andere belangrijke onderwerpen?  Wij gaan graag met u in gesprek. Reageren graag per mail:  [email protected]