26 juli 2014

Actie Zwerfafval zeer geslaagd

Terecht want het was een klein feestje. Zwerfinator Dirk Groot had zijn zinnen gezet op Mona Keijzer en stuurde haar enige tijd geleden een uitnodiging om gezamenlijk zwerfafval te rapen in de Marktstad. En Mona ging erop in, vanwege het maatschappelijk belang. Zij riep wel meteen de steun in van haar oude partijgenoten in het Purmerendse.

Bij aanvang was er  in huize Tijmstra koffie met gebak met zwerfie-bingo logo om in de stemming te komen voor de toegestroomde pers en deelnemers. ,,Ik word nu toch wel zenuwachtig. Ik heb nog nooit zoveel pers om mij heen gehad", verzuchte CDA-fractievoorzitter Eveline Tijmstra. Mona Keijzer, camera en pers gewend, daarentegen bleef in alle vriendelijkheid de rust zelve, in keurig jurkje, maar wel op platte schoentjes. ,,Wat dacht je!''

Nadat alle CDA-ers zich in T-shirt met logo hadden gehesen ging de groep o.l.v. Dirk van start op de Overweersepolderdijk, de Burg. D. Kooimanweg op richting Jan van Egmond en park naar het centrum. Een lichte motregen kon de stemming niet drukken. ''Oprapen wat je tegenkomt en kijk ook in de struiken,'' was zijn advies.

Verkeersbord, kettingkast, wollen deken, plastic, blik, papier, gevulde vuilniszak met kattenbak-afval en heel veel sigarettenpeuken. De zakken vulden onder begeleiding van goedkeurende en stimulerende opmerkingen van passanten en buurtbewoners. De zwerfvuilactie van Dirk oogst veel bijval. En terecht. De stad moet en kan schoner. Het is niet voor niets dat het CDA de schone, veilige stad tot een van haar speerpunten heeft verklaard. Purmerenders zelf zijn de belangrijkste factor om dit doel te bereiken.

Het was een feestje om hieraan een bijdrage te leveren.