01 november 2018

Beeldkwaliteitsplan Wagenweggebied

Voor de crisis zijn al de eerste stappen gezet om het Wagenweggebied langzaam om te vormen naar een stadswoonwijk. De nu geldende welstandscriteria voor het Wagenweggebied zijn dateren daardoor nog uit 2006. Voor het Wagenweggebied is op 1 juni 2017 een nieuwe ruimtelijke visie opgesteld in de vorm van het Ambitiedocument Wagenweggebied. Het Ambitiedocument gaat uit van een meer organische transformatie van het gebied, waardoor de geldende welstandscriteria zijn achterhaald. Daarom is nu op basis van het ambitiedocument een nieuw beeldkwaliteitsplan voor het Wagenweggebied opgesteld.

In de commissie stedelijke ontwikkeling en beheer van september is het beeldkwaliteitsplan besproken in combinatie met de memo van de wethouder over de wens van het college om langs het spoor hoger te kunnen bouwen dan 12 lagen die nu vastgelegd zijn in het ambitiedocument. Het CDA is blij dat het college de vraag nu gelijktijdig voorlegt en niet bij elk afzonderlijk bouwplan achteraf. Alleen zo kan er namelijk een integrale afweging worden gemaakt.

Het CDA heeft altijd kansen gezien voor hoogbouw langs het spoor. In die zin zijn wij dan ook niet tegen meer dan 12 bouwlagen op deze locatie, zolang het maar geen doel op zich wordt. Als er hoger gebouwd gaat worden en trouwens ook als het bij de nu genoemde 12 hoog blijft dan is het voor het CDA wel erg belangrijk dat de nieuwe bebouwing goed aansluit op haar omgeving. Dat betekent geen massieve wand van 20 verdiepingen hoog vanaf de P3 naar de Albert Heijn, maar variatie. Naast de stedenbouwkundige inpassing is voor ons de afwikkeling van het verkeer en het parkeren een belangrijk onderwerp waar wij kritische naar kijken. Het gaat ons dus om de totale samenhang want wonen is meer dan alleen huizen. Kortom het CDA ziet kansen langs het spoor om hoger te bouwen dan nu opgenomen 12 lagen, mits voldaan wordt aan de hiervoor genoemde punten.

De bereidheid om af te wijken van de in het ambitiedocument genoemde hoogtes geldt overigens niet voor de andere locaties in het Wagenweggebied. De meegegeven kaders voor de hoogte zijn wat het CDA betreft daar echt het maximum. Sterker nog wij zouden graag zien dat hier gekozen wordt voor een gemiddelden tussen het minimum en het maximum en niet automatische voor het maximale.

Dan het beeldkwaliteitsplan zelf. Het CDA is blij met de getoonde sfeerbeelden die goed aansluiten bij de al gerealiseerde nieuwbouw. Het is belangrijk dat het Wagenweggebied geen lappendeken wordt van allerlei totaal verschillende stijlen, maar een stadswijk met stedenbouwkundige samenhang. Dit zien wij goed vertaald in het beeldkwaliteitsplan met uitzondering voor de ruimtelijke typologie “Plek”. In het beeldkwaliteitsplan staat voor deze locatie: Solitaire gebouwen kunnen qua vormgeving, hoogte, uitstraling, kleuren en materialen afwijken van de rest van het gebied.

Het CDA wil deze ruimte niet bieden en is van mening dat er in het Wagenweggebied, zeker gezien de omvang en de geplande bouwvolumes eigenlijk ook geen sprake is van echte solitaire plekken. Zoals gezegd is voor het CDA het uitgangspunt dat alles een vergelijkbare stedenbouwkundige kwaliteit moet hebben, waarbij de getoonde sfeerbeelden en de al aanwezige nieuwbouw maatstaf zijn voor de beeldkwaliteit. Dat wil niet zeggen geen variatie in bebouwing, maar wel met samenhang en een stedenbouwkundige kwaliteit. Daarom zijn wij met een amendement gekomen op dit punt.

Helaas is een meerderheid van de raad van mening dat we geen beperkingen in de beeldkwaliteit moeten opleggen en heeft het amendement het niet gehaald. Dat betekent dat het vanuit het beeldkwaliteitsplan nu bijvoorbeeld mogelijk is om voor de typologie “Plek” een wit spiegelend gebouw neer te zetten. Gelukkig maakt de raad bij de benodigde nieuwe bestemmingsplannen nog een definitieve keuze. Als CDA blijven wij dan, uiteraard naast alle andere afwegingen over bijvoorbeeld parkeren en verkeer, inzetten op een goede inpassing en ruimtelijk samenhang met de rest van het Wagenweggebied.

Bron illustratie: Beeldkwaliteitsplan Wagenweggebied Gemeente Purmerend.