03 april 2019

Besluiten gemeenteraad Purmerend 28 maart 2019

Verkeersplan Purmerend 2040
De raad heeft met algemene stemmen een besluit genomen over het Verkeersplan Purmerend 2040. Het verkeersplan geeft inzicht in de gevolgen van meer woningbouw ten aanzien van het verkeer en het parkeren in de binnenstad en overige wijken van Purmerend. Daarnaast verkent het plan maatregelen voor een autoluwere binnenstad, die gaan over het parkeerverwijssysteem, de avondopenstelling van parkeergarages Claxonate en W.Eggertgarage (Q-park), parkeertarieven en -vergunningen, en het omzetten van vergunninghoudersparkeerplaatsen naar betaalde parkeerplaatsen. Ook worden het openbaar vervoer en het fietsen naar de binnenstad aantrekkelijker gemaakt.Het onderzoek naar twee parkeerlocaties op de Schapenmarkt en bij het gemeentehuis is nog gaande en wordt nog voor het zomerreces verder uitgewerkt.  In 2019 wordt gestart met een verkeerstudie voor de wijk Weidevenne.  Het verkeersplan is in lijn met de visie op mobiliteit voor Purmerend, die is ontwikkeld naar aanleiding van een grote behoefte aan meer woningen in de stad.

Rioleringsplan Purmerend
Het Gemeentelijke Rioleringsplan Purmerend 2018-2023 is vastgesteld, met daarin de zorgplichten voor afvalwater, hemelwater en grondwater. Het plan moet voor de aankomende vijf jaar een goede invulling geven aan de gemeentelijke watertaken. Het rioleringsbeleid is afgestemd op landelijke ontwikkelingen, nieuwe wet- en regelgeving en relevante beleidsplannen van de rijksoverheid en waterschappen. Een belangrijk punt is daarbij ook de financiële dekking. Op basis van het verwachte uitgavenpatroon voor de komende zestig jaar (gemiddelde gebruiksduur van een rioleringsbuis) is een kostendekkingsplan opgesteld. Om de schulden in de toekomst te beperken, de tarieven minder afhankelijk te maken van rentestijgingen en de rioolheffing voor inwoners niet extreem te laten stijgen, kiest de raad voor een duurzame financiering van de rioolvervangingsinvesteringen. De raad heeft het principebesluit genomen om vanaf 2023 over te gaan naar een gedeeltelijk spaarsysteem, een combinatie van geld lenen en sparen voor toekomstige uitgaven voor riolering. Over de hoogte van het te sparen bedrag wordt na de fusie tussen Purmerend en Beemster een besluit genomen.

Stemming voor een gedeeltelijk spaarsysteem:
24 stemmen vóór: Stadspartij, CDA, GroenLinks, Ouderenpartij AOV Purmerend, PvdA, SP, PVV-Soenjoto/Van Dongen
12 stemmen tegen: D66, VVD, Leefbaar Purmerend, PVV-Moinat