10 oktober 2018

CDA: Help ouderen met aanvragen van toeslagen

Onlangs kwamen ouderenbonden met onderzoek onder 55+ers waaruit bleek dat veel ouderen geen gebruik maken van subsidies als huurtoeslag en zorgtoeslag. Onderzoek liet al eerder zien dat één op de zes ouderen geen huursubsidie aanvraagt en één op de tien ouderen laat de zorgtoeslag liggen. Soms gaat het om een paar tientjes, maar het kan oplopen tot duizenden euro's per jaar. Onacceptabel, vindt het CDA, want ouderen kunnen deze financiële steun heel goed gebruiken. Vaak hebben zij wel recht op deze subsidie. Dat er geen gebruik van gemaakt wordt, komt door onwetendheid over het bestaan of de criteria voor het verkrijgen van de subsidie. Ook zijn de aanvraagprocedures vaak ingewikkeld.

Het CDA Purmerend wil dat de gemeente ouderen actief gaat wijzen op de subsidies waar ze recht op hebben. Veel ouderen maken van subsidies als huur- of zorgtoeslag op dit moment geen gebruik. Soms weten ouderen niet dat ze recht hebben op de subsidie of is de aanvraag te lastig. Dat moet anders, als het aan het CDA ligt.

De CDA-fractie roept het College daarom op met een plan te komen hoe zij 55+ ers gaat wijzen op de toeslagen waar zij recht op hebben en welke faciliterende rol de gemeente hierin gaat spelen.

De CDA-fractie vindt dit zorgelijk en heeft daarom de volgende vragen:

1. Herkent het College het beeld in Purmerend dat ouderen weinig gebruik van maken van subsidies?
  2. Onderzoek van de ouderenbonden wees uit dat 1 op de 6 huishoudens met ouderen die recht hebben op huurtoeslag er geen gebruik van maken en dat 1 op de 10 geen zorgtoeslag aanvragen. Kan het College aangeven hoe die verhouding binnen onze gemeente is?
  3. Heeft het College inzicht in hoeveel ouderen in onze gemeente recht hebben op huur- of zorgtoeslag?
  4. Is het College het met de CDA-fractie eens dat het subsidiestelsel ingewikkeld en lastig toegankelijk is voor senioren?
  5. Kan het College aangeven wat zij reeds doet om ouderen te stimuleren bij het aanvragen van toeslagen waar zij recht op hebben?
  6. Onderstreept het College dat een overheidscampagne meer inzichtelijk kan maken voor ouderen welke mogelijkheden zij hebben om toeslagen aan te vragen?
  7. Welke mogelijkheden heeft het College zelf om het systeem van aanvragen te versimpelen
  8. Welke mogelijkheden heeft het College om ouderen te helpen bij het digitaal aanvragen van de toeslagen waar zij recht op hebben?