15 juni 2018

Extra raadsvergadering over toekomst historische binnenstad

De fracties van het CDA, D66 en GroenLinks hebben een extra raadsvergadering aangevraagd om in de gemeenteraad met elkaar te spreken over de toekomst van de historische binnenstad. Aanleiding hiervoor is de brief die het college van B&W gekregen heeft van de advocaat van Snippe B.V., de projectontwikkelaar van de locatie PostNL.

Het CDA wil de historische stad beschermen en versterken. De historische binnenstad is belangrijk voor de aantrekkelijkheid van onze gemeente. Dat geldt niet alleen voor de bewoners maar ook voor gasten van buiten. Het rijke verleden speelt een rol bij de beleving van onze gemeente. Het kan als inspiratiebron voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen dienen. Voorbeelden hiervan zien we, bijvoorbeeld bij de recent verbouwde Villa Clementine, het pas opgeleverde pand aan de Gedempte Singelgracht en de geplande Markthallen. Maar we zien meer mooie ontwikkelingen. De ingeslagen weg van historiserend bouwen zoals bij Spijkerman en de Nieuwstraat draagt bij aan het beeld van de historische binnenstad dat wij voor ogen hebben. Dit willen we doorzetten.

Voor het CDA wordt de historische binnenstad begrenst door het water, dus vanaf de Herengracht, richting de Wolthuissingel naar de Where en vervolgens via de Beemster ringvaart naar het NoordHollands Kanaal. Deze begrenzing van de binnenstad zien we ook terug op de vele oude kaarten van vroeger. De locatie waar vroeger het postkantoor zat, locatie PostNL, valt binnen deze begrenzing, en vormt dus onderdeel van de historische binnenstad.

Het CDA vindt het van belang dat de gemeenteraad zich uitspreekt over wat een goede ruimtelijke ordening is voor de historische binnenstad van Purmerend. Om deze discussie met elkaar in de gemeenteraad te voeren dienen CDA, D66 en GroenLinks een initiatiefvoorstel in dat gericht is op het behouden en versterken van de historische binnenstad. Uitgangspunten hierbij zijn: historiserend bouwen en geen hoogbouw.

In het initiatiefvoorstel wordt de gemeenteraad gevraagd de volgende uitgangspunten vast te stellen:

1. De historische binnenstad te begrenzen, door het water, dus vanaf de Herengracht, richting de Wolthuissingel naar de Where en vervolgens via de Beemster ringvaart naar het NoordHollands Kanaal.
  2. De ingeslagen weg van historiserend bouwen zoals bij de Gedempte Singelgracht, Spijkerman en de Nieuwstraat door te zetten en op deze manier de historische binnenstad te versterken.
  3. Geen hoogbouw toe te staan, binnen de historische binnenstad, maar te kiezen voor een bouwhoogte die aansluit bij de aanwezige (historische) bebouwing.

De raadsvergadering vindt plaats op woensdag 20 juni 2018.