02 januari 2020

Grote stappen vooruit in de aanpak tegen zwerfafval

Eind december vond tijdens twee avonden het vrijwilligersdiner plaats voor alle vrijwilligers die zich inzetten voor een schone stad. Vorig jaar liet ik bij het welkomstwoord weten dat er bijna 300 vrijwilligers in Purmerend actief zijn, dit jaar kon ik laten weten dat we bijna op 400 vrijwilligers zitten! Mensen die geregeld zwerfafval rapen of een prullenbak geadopteerd hebben. Fantastisch!

In 2019 is er weer heel veel gedaan tegen zwerfafval. Diverse informatiebijeenkomsten, deelname aan de verkiezing ‘Schoonste winkelgebied’, de landelijke Opschoondag en de World Cleanup Day. Er is een proef gestart in samenwerking met Rijkswaterstaat om bij de op- en afritten van de A7 zwerfafval te rapen. We hebben een convenant afgesloten met de eerste basisschool over het schoonhouden van de schoolomgeving samen met de leerlingen en ook met de scholen van de VMBO-campus is een convenant afgesloten. Opnieuw hebben we de vervuiling van de openbare ruimte gemonitord, waardoor we bijna op detailniveau weten waar het zwerfafval ligt.

Niet alleen vanuit de gemeente worden activiteiten georganiseerd. Ook vanuit de samenleving wordt er veel gedaan. Een mooi voorbeeld hiervan is de Priknick actie georganiseerd door de Rotaryclub. Vanuit alle wijken hebben 300 deelnemers tegelijk zwerfafval opgeruimd. In totaal 65.000 stuks, goed voor 257 kilo. De actie werd afgesloten met een gezamenlijk picknick in het Leeghwaterpark. Een bijzonder geslaagd evenement.

Dit was maar een kleine greep uit alles dat er gedaan is. En volgend jaar zijn er ook weer genoeg activiteiten gepland, waarvan ik er één wil uitlichten. Voor ons is dit namelijk spannend en nieuw. We gaan werken met influencers. Vloggers en jongeren met veel volgers Instagram en Youtube. Op deze manier spreken jongeren andere jongeren aan over milieueffecten van zwerfvuil, met name verpakkingsmateriaal. Hiermee hopen we nog verder te komen met een stuk bewustwording en gedragsverandering.

Ik wil alle vrijwilligers bedanken die zich inzetten voor een schone stad. U bent van onschatbare waarde. Want alleen samen kunnen we zorgen voor een schone en leefbare stad. Op naar een mooi en schoon 2020!

Eveline Tijmstra
Wethouder