20 november 2019

Het Phoenixpad in het Purmerbos

Het Phoenixpad is een beeldende poëzieroute van 1642 stappen en te vinden in het Purmerbos.  Onlangs is de toegangspoort van het pad helemaal gerestaureerd. Als wethouder ga ik langs om kennis te maken met de kunstenares Mirjam Bakker en de eerste vrijwilligers die Staasbosbeheer helpen het pad te onderhouden.

Als je de poëzieroute loopt komt je verschillende gedichten tegen, geschreven door middelbare scholieren. Veel gedichten hebben een kijkvenster: boven het gedicht zit een venster waardoor je een stukje Purmerbos of de wolkenlucht kan zien. Hierdoor ontstaat er een levende foto bij het gedicht. Het is een heerlijke route over kleine onverharde paden.

In Purmerend staan meerdere kunstobjecten in de openbare ruimte. Kunstobjecten in de buitenruimte kunnen inwoners verrassen, inspireren, tot nadenken aanzetten of zorgen voor plezier. Daarmee draagt het bij aan het toegankelijk maken van kunst voor alle inwoners en een prettige leefomgeving. Dit geldt ook voor de Phoenixroute: de verschillende kunstobjecten kunnen wandelaars in het bos verrassen en tegelijk kunnen de gedichten de lezer inspireren en toe nadenken aanzetten. Het verrijkt een bezoek aan het bos.

Het is mooi dat de poort in ere is hersteld. Tegelijkertijd is het ook mooi dat er extra vrijwilligers worden geworven om het groen te beheren, waardoor de kunstobjecten goed zichtbaar blijven. Vind je het leuk om als vrijwilliger te helpen in het Purmerbos, kijk dan op de website van Staatsbosbeheer: https://www.staatsbosbeheer.nl/over-staatsbosbeheer/vacatures