28 juni 2018

Initiatiefvoorstel toekomst historische binnenstad aangenomen

De gemeenteraad besluit met 24 stemmen voor en 10 tegen in te stemmen met het initiatiefvoorstel van het CDA, D66 en GroenLinks. Aanleiding voor het initiatiefvoorstel is de brief van de advocaat van Snippe B.V., de projectontwikkelaar van de locatie PostNL, waarin gevraagd wordt zo snel mogelijk duidelijkheid te geven. Alleen de gemeenteraad kan de gevraagde duidelijkheid geven.

Met het aannemen van het voorstel spreekt de raad zicht uit over wat een goede ruimtelijke ordening is voor de historische binnenstad:

1. De historische binnenstad wordt begrensd door het water, dus vanaf de Herengracht, richting de Wolthuissingel naar de Where en vervolgens via de Beemster ringvaart naar het NoordHollands Kanaal
  2. De ingeslagen weg van historiserend bouwen zoals bij de Gedempte Singelgracht, Spijkerman en de Nieuwstraat wordt doorgezet om op deze manier de historische binnenstad te versterken.
  3. Geen hoogbouw toe te staan, binnen de historische binnenstad, maar te kiezen voor een bouwhoogte die aansluit bij de aanwezige (historische) bebouwing.

Het CDA zet zich al een aantal jaren in om de historische binnenstad te beschermen en versterken en is blij met het brede draagvlak voor deze koers in de nieuwe gemeenteraad. De locatie waar vroeger het postkantoor zat, locatie PostNL, valt binnen de vastgestelde begrenzing. De gemeenteraad heeft het college opgedragen om op korte termijn in overleg te treden met Snippe projecten B.V. over de door de raad meegegeven kaders en de gevolgen hiervan voor het project PostNL locatie.