01 februari 2021

Nieuwbouwplannen Vijfhoek naar volgende fase

Op donderdag 28 januari 2021 heeft de gemeente een overeenkomst ondertekend voor de herontwikkelingsplannen van de Vijfhoek. Dit terrein in de binnenstad is al jaren toe aan een opknapbeurt. Projectontwikkelaar K.O.G. b.v. heeft voor de Vijfhoek een bouwplan ontwikkeld van 54 appartementen, waarbij aandacht wordt besteed aan de historie van het gebied.

De Vijfhoek wordt begrensd door de Kanaalkade en Beemsterburgwal in het noordwesten en door de Gedempte Singelgracht en de Kanaalstraat in het zuidoosten. De locatie is op dit moment ernstig verpauperd, mede door de brand aan de Beemsterburgwal jaren geleden waardoor een lege plek is ontstaan. De algehele uitstraling van het gebied, met verouderde panden en een rommelig parkeerterrein, doet geen recht aan deze  plek in de binnenstad. Wethouder Eveline Tijmstra: “De herontwikkeling van deze locatie kent een lange voorgeschiedenis. Ik ben ontzettend blij dat we ook dit stuk van de binnenstad nu eindelijk kunnen aanpakken. Het wordt niet alleen opgeknapt zodat het er weer aantrekkelijk uitziet, maar we voegen bovendien 54 woningen toe en dat is natuurlijk hard nodig.”

Opknapbeurt
Ontwikkelaar K.O.G. b.v. heeft architect Jan Rietvink betrokken bij het opstellen van de plannen. Met de nieuwbouw worden niet alleen appartementen aan de stad toegevoegd, maar krijgt het hele gebied een opknapbeurt. De bouwstijl van de nieuwbouw is historiserend en sluit dan ook goed aan bij de rest van de omgeving. De bouwplannen passen binnen het beleid 30-30-40: van de 54 appartementen worden er 15 sociale huurwoningen, 23 middeldure huur/koop en 16 vrije sector huur/koop. Het gedeelte van het parkeerterrein dat overblijft, wordt opgeknapt tot een openbaar parkeerterrein met 40 parkeerplaatsen, bereikbaar via een poort in het gebouw aan de Kanaalstraat.

Planning
Binnenkort starten de voorbereidingen voor het nieuwe bestemmingsplan voor deze locatie. De realisatie van de plannen gebeurt vervolgens in twee fasen. Naar verwachting start de bouw eind van het jaar.

Bron: Gemeente Purmerend