06 juli 2019

Nieuwe plannen PostNL locatie bekend

“Soms moet je als overheid loslaten en soms moet je iets beschermen. Het CDA vindt dat we op deze plek in de historische binnenstad moeten kiezen voor beschermen en zelfs versterken van hetgeen er nog is”. Dat was de start van het betoog waarmee het CDA anderhalf jaar geleden in de gemeenteraad de strijd aan ging tegen de hoogbouwplannen op de PostNL locatie aan de rand van onze historische binnenstad.

Ons standpunt leidde ertoe dat het CDA aan het eind van de vorige periode uit de coalitie werd gezet. Tegelijkertijd kregen we ook grote bijval uit onze stad. De hoogbouw was een van de belangrijke onderwerpen in de verkiezingsprogramma’s. We gingen van 3 naar 4 zetels in de gemeenteraad. Kort na de verkiezingen sprak de nieuwe raad zich uit over de gewenste ruimtelijke ordening voor de historische binnenstad. Concreet betekende dit geen hoogbouw en doorgaan met het beleid voor historiserend bouwen in het centrum van Purmerend.

Hiermee werd een streep gezet door de oorspronkelijke plannen voor twee woontorens van 23 en 18 verdiepingen op de PostNL locatie. Met deze opdracht van de gemeenteraad en een CDA wethouder met de binnenstad in haar portefeuille, is de gemeente Purmerend aan de slag gegaan. Het afgelopen jaar is er samen met Snippe Projecten BV heel veel werk verzet. Er is gezocht naar een passende invulling voor de locatie PostNL binnen de kaders die waren gesteld door de gemeenteraad.

Het schetsontwerp van Mulleners en Mulleners architecten voorziet in historiserende bouw op locatie PostNL. Minder hoog en met minder woningen. Ter compensatie worden er in Kop West extra sociale huurwoningen en doorstroomwoningen gerealiseerd. Er ligt nu een mooi totaalplan, waarmee waarde wordt toegevoegd aan de stad en tevens een forse impuls wordt gegeven aan de ambitie van Purmerend om meer woningen te bouwen. Wethouder Eveline Tijmstra: “Ik wil mijn waardering uitspreken voor de constructieve houding en alle inspanningen van Snippe projecten BV. De architectuur van historiserende bouw en het ontwerp van 5 tot 6 bouwlagen aan de zijde van de binnenstad, oplopend tot 8 bouwlagen aan de Where voegt waarde toe en sluit goed aan bij de uitstraling van de historische binnenstad.”

Fractievoorzitter Pascal Verkroost: “Het was geen gemakkelijke weg, maar als ik terugkijk ben ik blij dat het CDA voor onze historische binnenstad is blijven vechten. Als ik nu naar de eerste schetsen kijk ligt er een mooi plan dat goed past bij onze historische binnenstad. Wat het CDA betreft een prachtig gezamenlijk resultaat. Knap bovendien, als je bedenkt dat de gemeente en Snippe dat in een jaar tijd voor elkaar hebben gekregen. Een bouwplan om trots op te zijn!”