05 juli 2019

Parkeermaatregelen binnenstad

Het parkeren en verkeer in en rondom de binnenstad was al voor de verkiezingen een belangrijk punt voor het CDA. Na een jaar hard werken lag er tijdens de raadsvergadering van 26 juni jl. een plan op tafel om met een totaalpakket aan maatregelen te komen tot een evenwichtig en duurzaam parkeerbeleid. De basis onder dit beleid bestaat uit de trits: optimaliseren, beïnvloeden en compenseren.

Optimaliseren

Gelet op de schaarse ruimte in en rondom onze binnenstad Is het belangrijk om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de beschikbare ruimte, dat geld dus ook voor de beschikbare parkeermogelijkheden. Onderzoek laat zien dat op veel momenten de parkeergarages nog grotendeels leeg staan terwijl op straat de bezettingsgraad hoog is en het gevoel ontstaat dat er geen parkeerplek te vinden is.

Met een parkeerverwijs systeem met dynamische borden wordt dat duidelijk gemaakt en is het voor bezoekers direct zichtbaar waar beschikbare parkeerplaatsen zijn. Een andere maatregel die hier onder valt is het beter kenbaar maken van de mogelijkheden. Veel mensen weten bijvoorbeeld niet dat de Willem Eggert garage 24/7 open is. Met communicatie door de gemeente en de ondernemers wordt daar verandering in gebracht. In dat kader heeft het CDA wel aandacht gevraagd voor de toegang tot deze garage aangezien de avondentree nu niet toegankelijk is voor mindervalide bezoekers.

Beïnvloeden

Het tweede belangrijke onderdeel is beïnvloeden. Lang parkeerders zijn bijvoorbeeld meer bereid de auto iets verder van het centrum te parkeren, terwijl winkelend publiek en de bezoekers van onze horeca het liefst in het centrum staan. Ook is gebleken dat een deel van de bezoekers liever op straat parkeert, omdat dat nu in de avonduren gratis is. Door het parkeertarief aan te passen aan het bezoek en de ervaren knelpunten kunnen mensen verleid worden toch van de garage gebruik te maken of iets verder weg te parkeren, waardoor er voor de bewoners in de avonduren ook weer ruimte ontstaat. Het plan voorziet daarom nu in het verhogen van het parkeertarief op straat naar €2,50 en het verlagen van het tarief in de garage naar €1,60. Daarnaast wordt de tijd voor het betaald parkeren opgerekt van 18:00 naar 21:00 uur.

Compenseren

Het compenseren van parkeerplaatsen die verdwijnen door woningbouw met het daadwerkelijk toevoegen van parkeergelegenheden op strategische locaties moet ervoor zorgen dat onze stad bereikbaar en leefbaar blijft. Concrete locaties in het plan zijn nu:

1. Realisatie parkeervoorziening Stationsweg (85 plaatsen)
  2. Realisatie extra parkeerplaatsen terrein Deen (100 plaatsen)
  3. Terugbrengen parkeerplaatsen Brandjesoever (55 plaatsen)
  4. Nieuwe garage stadhuis effectief (257 parkeerplaatsen)

Het CDA kan zich goed vinden in het voorliggende locaties en zeker de half verdiepte permanente garage voor het stadhuis. Door deze half verdiept te maken komen we tegemoet aan de bezwaren van omwonende en voorkomen we licht en geluidhinder. Sterker nog door de hem goed in te passen kunnen we behalve parkeerplaatsen ook een park of plein op het dak realiseren. Zo ontstaat er een natuurlijke verbinding tussen de binnenstad, het gemeentehuis en het stationsgebied en voegen we waarde toe aan dit gebied. Wel hebben wij het college voor de verder ontwikkeling van de parkeergarage een twee zaken meegeven:

1. De inpassing: zorg ervoor dat de garage opgaat in de omgeving. Dus geen kale betonnen blokkendoos maar een garage ingepakt met groen en een park of plein op het dak
  2. Kruising fietspad en toegangsweg: Als de boel aangepakt wordt is dat een mooie kans om de situatie zo aan te passen dat deze kruising en daarmee een mogelijk risico op ongelukken verdwijnt.

De ontwikkeling Schapenmarkt

Met het bovenstaande maatregelenpakket worden grote stappen gezet, maar het leek alsof de ontwikkeling van de Schapenmarkt hierbij op de achtergrond is geraakt en niet meer in beeld is. Terwijl volgens het CDA de locatie Schapenmarkt, gelegen direct aan de koemarkt en in lijn met de twee al bestaande parkeergarages, een uitstekende plek is voor een ondergrondse parkeergarage.

Het CDA snapt dat het bouwen van een garage op deze locatie tijd kost, zeker als je dat net als wij wil combineren met woningbouw en andere voorzieningen. Daarbij komt dat erop de schapenmarkt nu ook al 115 parkeerplaatsen zijn die goed gebruikt worden. Voordat je dus aan de slag kan met de schapenmarkt moet je zorgen dat er op andere locaties voldoende parkeerruimte is. Dat neemt niet weg dat je volgens het CDA ook deze vervolgstap zou moeten zetten

Om daarom te voorkomen dat de ondergrondse garage en de ontwikkeling van de Schapenmarkt van de agenda verdwijnen hebben we daarom een amendement ingediend, dat door de raad is aangenomen. Met dit amendement wordt geborgd dat deze mooie locatie voor woningen aangevuld met een eventuele parkeergarage voor auto’s maar ook fietsen op de agenda blijft staan. Zodat we zodra de kans daartoe is ook daadwerkelijk aan de slag kunnen met de ontwikkeling van de Schapenmarkt.

Met de vastgestelde maatregelen en de aanvulling van de locatie Schapenmarkt denk het CDA dat er een evenwichtig en toekomstbestendig parkeerbeleid ligt.

Pascal Verkroost