06 september 2017

Politiek lokaal Purmerend 3 september 2017

Purmerender Chris de Vries organiseert al jaren bijeenkomsten in proeflokaal Bakker, aan de Koemarkt, waarin plaatselijke politici van gedachten wisselen met burgers. Zo ook op zondag 3 september jl. Het thema deze keer was het verkiezingsprogramma. Het ging er nadrukkelijk niet om dat het eigen programma zou worden uitgelegd. Daarvoor was het te vroeg, omdat alle partijen nog volop bezig waren met het schrijven ervan. Het was de bedoeling dat het publiek door middel van het stellen van vragen of door het geven van tips en het doen van suggesties de partijen in staat zou stellen om nog iets nieuws, of een aanvulling mee te nemen in hun programma. Namens het CDA voerde onze wethouder Eveline Tijmstra het woord, tot aan de pauze. Na de pauze nam ik het van haar over. Van de overige partijen waren alleen Trots en Leefbaar Purmerend niet aanwezig. Heel verrassend was dat niet, omdat de ervaring heeft geleerd dat het aantal belangstellende burgers bij deze bijeenkomsten erg laag is. De zaal werd hoofdzakelijk gevuld door wethouders, raadsleden en commissieleden. Veel stemmen konden er dus niet worden gewonnen. Maar de interactie tussen bezoekers en politici liet in ieder geval zien welke onderwerpen de aandacht hebben. Er werd gesproken over de zorg en de gevolgen van bezuinigingen daarop, de bestrijding van eenzaamheid (een echt CDA-punt), de plannen voor woningbouw op het terrein van het oude postkantoor, de behoefte aan woningen voor huurders en kopers, en de ontwikkelingen in en om het Beusebos.

Tot een verhit debat kwam het niet. De woordvoerders van de verschillende partijen hielden veelal een slag om de arm, omdat de verkiezingsprogramma’s nog niet klaar zijn en omdat het uit tactisch oogpunt ook niet opportuun werd gevonden om nu al uitspraken te doen over bijvoorbeeld de samenwerking met andere partijen in het volgende college. Vanuit het publiek werd overwegend met begrip gereageerd op de diverse standpunten. Wel trok één vaste bezoeker zoals gebruikelijk veel aandacht naar zich toe met verwijten in de richting van de gespreksleider. In ieder geval konden de aanwezige raadsleden en wethouders het publiek en elkaar informeren over allerlei zaken en ontwikkelingen waar de gemeente al dan niet iets over te zeggen heeft. Zoals: houdt Purmerend een eigen spoedeisende hulppost nu het Waterlandziekenhuis en het Westfries Gasthuis fuseren? Het antwoord is: Wij beslissen daar niet over, maar wij gaan ons er wel voor inzetten. Politiek is vaak ingewikkeld, maar in ons verkiezingsprogramma proberen wij zo concreet mogelijk te zijn over de inzet die u van het CDA kunt verwachten.

Jaap Veenstra