08 februari 2022

CDA Schagen lanceert verkiezingsprogramma

Meer woningbouw, gezinsvriendelijke gemeente en steun voor ondernemers

Het CDA in Schagen lanceert vandaag het verkiezingsprogramma onder de titel “Lokaal, Betrokken en Daadkrachtig”. De partij is met afstand de grootste in Schagen en daarmee zijn hun plannen de komende jaren zeer relevant voor de inwoners. Puck de Nijs, lijsttrekker van het CDA gaat in op de plannen van haar partij: “We hebben overleg gehad met veel inwoners, dorpsraden, ondernemers, erg fijn dat zoveel mensen meegedacht hebben… Daarmee is het een sterk programma geworden waar we de komende jaren uitvoering aan gaan geven. We blijven een stabiele gemeente wat het CDA betreft, waar de gemeente dienstbaar is aan inwoners en ondernemers die vooruit willen. We hechten als CDA aan onderlinge solidariteit in de samenleving en hebben traditioneel extra oog voor gezinnen en opgroeiende kinderen in de gemeente.”

Voor elk dorp duidelijke plannen

De CDA-kandidaten en leden wonen in alle kernen in Schagen en zijn vaak betrokken inwoners. De partij weet dan ook goed wat er leeft. Daarom kiest de partij ervoor om voor elk dorp eigen speerpunten in kaart te brengen. Waardoor de inzet van het CDA voor ieders leefomgeving direct zichtbaar is. In Sint Maarten spant het CDA zich bijvoorbeeld in voor de nieuwbouw van de Zwerm en in Oudesluis voor woningbouw op de locatie van de timmerfabriek en het oude handbalveld. Voor elk dorp zijn de punten in kaart gebracht.

Sociaal contact na corona

In het programma staat het CDA ook stil bij het effect van corona op mensen die ziek zijn geworden, op werknemers en ondernemers die het zwaar hebben gehad en op mensen die het sociale contact in de samenleving missen. Daarom onderstreept het CDA het belang van ontmoeting, gezelligheid, van feesten en kermissen voor de mensen in Schagen. Ondernemers kunnen op de steun van het CDA blijven rekenen en blijven in Schagen de ruimte krijgen om te groeien.

Woningbouwtempo verder opgevoerd

Opvallend is dat het CDA de woningbouwambities verder op blijft voeren. De afgelopen jaren ging de partij voor het bouwen van minimaal 300 woningen per jaar, nu gaat de partij voor 500 woningen per jaar. Dat is een groei van 2,5% van de woningvoorraad per jaar. Lijsttrekker Puck de Nijs verwacht dat de gemeente daarmee de woningnood op kan lossen; “al zal dat niet binnen een jaar geregeld zijn helaas.”

Gezinnen

Lijsttrekker Puck de Nijs: “We hebben veel te doen de komende jaren en dat is goed. Zelf wil ik ook graag onze inzet voor gezinnen onderstrepen. Het gezin, opgroeiende kinderen, zijn bij het CDA natuurlijk altijd belangrijk, maar in dit programma zetten we er nog meer op in om Schagen neer te zetten als de meest gezinsvriendelijke gemeente van Nederland. Dat vind ik mooi en belangrijk. We gaan er de komende jaren weer volle bak voor om al deze ambities waar te maken.”

Het hele verkiezingsprogramma leest u hier