13 april 2021

Skatepark Muggenburg in gebruik genomen

Afgelopen weekend is het totaal vernieuwde skatepark Muggenburg in gebruik genomen, de officiële opening volgt later dit jaar. De realisatie van het vernieuwde skatepark is tot stand gekomen door een mooi burgerinitiatief van Ton Hamers en Jose Swart. Eind juni 2018 bezochten zij de fractievergadering van het CDA, waarbij ze hun plannen en wensen voor het skatepark presenteerden en we gefilosofeerd hebben op welke manier ze het gewenste resultaat zouden kunnen bereiken. De skatebaan stond op de lijst voor regulier onderhoud. Dit had ingehouden dat de elementen die er stonden, een-op-een vervangen zouden worden. In dit skatepark miste echter een goede flow. Ook was het lastig om de verschillende niveaus van beginner tot gevorderde te bedienen. Dus het gewoon vervangen van de elementen zou niet leiden tot een beter gebruik.

Als CDA Schagen hebben we samen met Ton en Jose toen een mooie samenwerking bedacht om hun plan tijdens de raad van 3 juli goed en stevig op de agenda te krijgen. Tijdens de raad - waarbij een grote groep skaters in de raadszaal aanwezig was – is door Jose en Ton ingesproken wat hun visie en wensen zijn voor het skatepark. CDA Schagen heeft toen tijdens de raadsvergadering een motie ingediend met de oproep het park te vervangen.

Door de inspraak en de door ons ingediende motie is er op een constructieve manier uitgebreid gesproken over de eventuele realisatie van een vernieuwd skatepark. Dit resulteerde in een toezegging van de wethouder om samen met de indieners, omwonenden en andere betrokkenen een onderzoek uit te voeren naar een eventuele vervanging van de skatebaan. Dit onderzoek leidde ertoe dat de skatebaan een upgrade nodig had en er budget vrijgemaakt zou worden in de begroting voor 2020. Tussentijds hebben we nog meerdere malen op een goede manier contact gehad met de initiatiefnemers om elkaar op de hoogte te houden van de voortgang, ervaringen en om ideeën uit te wisselen. Ook hebben de skaters gezamenlijk geholpen tijdens de afwerkfase van het skatepark!

Kortom een mooi voorbeeld van een burgerinitiatief dat met hulp van de politiek gerealiseerd kon worden en nu met veel plezier wordt gebruikt. Zie ook bijgaand artikel in het NHD van 6 april.