De week van.... raadslid Co Wiskerke

Het zijn bijzondere tijden met het onzichtbare coronavirus onder ons en zijn ook al mijn voorgenomen plannen van deze maand voor dit jaar van tafel. Ik zou op 4/5 mei wederom het Bevrijdingsvuur vanuit Wageningen naar Schagen brengen met een aantal estafettelopers. Op 9 mei zou ik betrokken zijn met de organisatie van veteranendag Schagen. Van 10-17 mei zou ik naar Den Haag om als geselecteerde vrijwilliger mee te helpen bij de Invictus Games en vanaf 14 mei zou de 10 e editie van de Schager Wijkenlopen beginnen. Het is niet anders. Maar ondanks dat wij zoveel mogelijk binnen moeten blijven en de anderhalve meter afstand moeten houden is er geen moment van verveling. Hieronder zomaar wat activiteiten van een 'gewone' week.

Vrijdag 1 mei
In mijn functie als vicevoorzitter van het Parochiebestuur optijd naar de pastorie van de St. Christoforuskerk omdat om 10.00 uur de nieuwe bewoners van het appartement, dat nu ruim een ​​jaar leeg staat, de sleutels komen halen. Het zijn pastoor en deken Ivan Garcia en Kapelaan Pavel Banasak. Fijn dat dit nu weer bewoond gaat worden. Samen alles doorgenomen zodat zij zich snel hier thuis gaan voelen. Later die dag de financiën van de Stichting Samen Vrienden, waar ik penningmeester ben, bijgewerkt.

Zaterdag 2 mei                                                                                                                                  Op verzoek van een van de cliënten in verpleeghuis Magnushof geregeld dat een van de rolstoelbussen van Samen Vrienden naar Apeldoorn kon rijden, met een vrijwillige chauffeur, om de crematie van een familielid bij te wonen. Er was voldoende ruimte in de bus voor 2 passagiers. Op deze wijze kun je in deze lastige tijd toch je steentje bijdragen en dat geeft een goed gevoel. Een flink deel van de dag gebruikt om de jaarrekening en andere relevante stukken te bestuderen omdat wij deze als fractie gaan bespreken. Zo goed als wij vorig jaar afsloten, zo moeilijk zal het worden om vanwege de financiële gevolgen van de corona-crisis een sluitende begroting 2020 te presenteren, mede afhankelijk van de Algemene Reserve. Daarna een rondje gaan fietsen door de polders.

Zondag 3 mei
Vroeg naar de kust voor een lange duurloop strand, duinen en bos. Wat is het toch mooi in de gemeente Schagen. Het is niet voor niets een Dijk van een gemeente met een Zee aan Rust en Ruimte, en daar houd ik van! Ontspanning door inspanning. Juist nu ik niet niet samen met mijn 'loopmaatjes' van TAS'82 kan lopen. Daarna samen met mijn echtgenote Lia van de brunch genoten. Lia zorgt al ruim 51 jaar voor mij en daar heb ik geen spijt van. Voor de rest van de dag “zondagsrust”! 's Avonds naar documentaire “De Kinderen van Truus (Wijsmuller)” gekeken. Indrukwekkend en fantastisch wat deze vrouw heeft gedaan! Maar ook geleerd over het ontstaan ​​van het monument, en haar betekenis, op de Dam.

Maandag 4 mei
Dodenherdenking 2020. Anders en onvergetelijk als in alle voorgaande jaren. Geen drukbezochte ceremonies bij monumenten in het hele land en ook geen volle Dam of Waalsdorpervlakte, maar wel vanwege corona virtueel bloemen leggen en thuis naar de taptoe luisteren, om vervolgens twee minuten stil te zijn. Ik heb vandaag ook het protocol voor het luiden van onze kerkklok doorgesproken omdat dit nu ook net even anders is als gewoon. Verder nog wat andere zaken geregeld voor de kerk en de veteranen. Vanaf 18.00 uur bij de tv. voor de herdenking. Nee, vanavond niet, na de herdenking bij ons monument, naar Wageningen om met een aantal atleten het Bevrijdingsvuur op te halen .. Wel om middernacht via de tv. gekeken hoe het vuur in Wageningen ontstoken werd. Het blijft indrukwekkend.

Dinsdag 5 mei - Bevrijdingsdag
Normaal gesproken zou ik aan het lopen zijn geweest vanaf Wageningen naar Schagen (150 km) en exact om 13.00 uur met het bevrijdingsvuur op De Markt om te komen en te overhandigen aan de burgemeester en de veteranen, die het daarna naar het monument op de Nieuwe Laagzijde brengen. Vandaag anders bezig geweest, omdat onze organisatie veteranen Schagen gevraagd was op 800 tompoucen uit te delen aan alle veteranen uit de Noordkop. Deze actie kwam geheel onverwacht van stichting gewoonmensen.nl die alle veteranen in Nederland een tompouce wilde geven. Het was zelfs snel schakelen maar ons inloophuis zou het distributiepunt voor de Noordkop worden. De media benaderd en dit heeft ons geholpen hier aandacht aan te geven een oproep te doen. Het werd een geslaagde actie. Het restant van de tompoucen, omdat niet alle veteranen zijn langs geweest, hebben we uitgedeeld bij verschillende woonzorgcentra van Samen. 's Avonds genoten van het nationaal Bevrijdingsfestival op tv.

Woensdag 6 mei
Het was te merken dat het voor velen een lang weekeind was en de mailbox stroomde dan ook vol met allerlei berichten. Politiek, sport, veteranen, Samen Vrienden en de kerk. Meer dan genoeg acties om te ondernemen. Tussendoor de tijd genomen om een ​​lekker stuk te lopen door onze mooie polders. Begin van de avond met belangstelling de aanpassingen gezien van de minister-president over de coronamaatregelen. Stapje voor stapje! 's Avonds met een aantal raadsleden, collegeleden en ambtenaren digitaal overleg gevoerd en vragen gesteld over de jaarrekening 2019.

Donderdag 7 mei
De dag begonnen de fractieagenda actiepunten door te nemen om voor vanavond beslagen ten ijs te komen. De jaarstukken 2019 en begroting 2020 van De Veiligheidsregio NHN zijn ook ontvangen en omdat ik een van de raadsvolgers hiervoor ben weer heel veel leeswerk (honderden bladzijden). Als raadsvolger, samen met een andere collega raadslid, nemen we de stukken door en bespreken de punten die waarover wij vragen hebben of die onduidelijk zijn, met het college en haar ambtenaren schrijven we een samenvatting voor de raadsleden zodat zij niet al die stukken hoeven te lezen. Wij geven dan in de raadsvergadering advies voordat het verder wordt besproken en besloten. s'Middags een rondje gedaan in de nieuwe wijk Nes Noord, om daar een route uit te zetten van ca. 2,5 km die vanaf volgend jaar de 6 ewijk gaat worden voor de Schager Wijkenlopen. Voor dit jaar wordt deze al meegenomen met de Beweegroute waar ik mee bezig ben op de routes in alle wijken. Dan kan er toch individueel of op afstand een rondje worden gedaan met wat oefeningen die worden geadviseerd. Het is voor jong en oud(er). Komt in deze corona-tijd goed van pas. 's Avonds digitaal fractieoverleg met een volle agenda waar we de raadsvergadering van 12 mei doorspreken, samen met een aantal moties en raadsinformatiebrieven.

Ja, zo is er weer een week voorbijgevlogen. Nooit een moment van verveling, integendeel! We gaan gewoon door, ook al is het even anders. Met heel veel respect en dank aan onze hulpverleners en zorgmedewerkers! We zien in deze lastige tijd toch ook heel veel saamhorigheid en nieuwe kansen. Ik eindig mijn week met mijn twee 'slogans' waar ik dagelijks aan werk: “Zorgen moet je niet maken, maar Doen” en “Samen kunnen wij meer”!

Wilt u mij spreken over welk onderwerp dan ook, laat het weten. Mail naar j.wiskerke@quicknet.nl of bel gewoon 06-51777836. Tot later, Co