De week van.... raadslid Wim Vonk

Maandag 22 juni
Terwijl op landelijk niveau de strijd om het lijsttrekkerschap van het CDA losbarst, hebben we in Schagen de laatste vergaderingen voordat het zomerreces aanbreekt. Vandaag heb ik mijn normale werk als zelfstandig pensioenadviseur, ik werk al 31 jaar “vanuit huis”. Ik mag mezelf op dat punt dus ook wel ervaringsdeskundige noemen.

Dinsdag 23 juni
Vanavond hebben we een gemeenteraadsvergadering op het programma staan, allemaal thuis achter de computer via Teams. Er staan vooral financiële stukken op de agenda. Voor onze gemeentelijke financiën zijn er nogal wat onzekerheden door de Coronacrisis. We zullen in de loop van het jaar de vinger aan de pols moeten houden om de tekorten binnen de perken te houden. Een motie om de Markt autovrij te maken krijgt niet onze steun omdat het voor de winkeliers op de Gedempte Gracht weer tot omzetverlies zal leiden. Geen experiment in deze bijzondere tijden.

Woensdag 24 juni
Vandaag in korte broek achter de computer, de temperaturen lopen lekker op. Na Hugo de Jonge en Mona Keijzer mengt vanaf vandaag ook zuiderling Martijn van Helvert zich in de strijd om CDA-voorman te worden. Maar hopen dat hij het zuiden voor het CDA weet te winnen. ’s Avonds hebben we onze laatste CDA-fractievergadering van dit seizoen. We bereiden de komende raadsvergadering voor, waarin op de valreep nogal wat moties worden ingebracht.

Donderdag 25 juni
Omdat weerman Jan Visser al lang van tevoren heeft voorspeld dat de temperaturen vandaag tegen de 30 Gr C. zouden oplopen, hebben Annemiek en ik allebei een vrije dag gepland. Met de fiets op de boot naar Texel, heerlijk uitwaaien op het eiland. Bijzondere ervaring om op de boot een mondkapje te moeten dragen. Dan ben je toch blij dat we het in Nederland lijken te redden met een “intelligente lockdown”. We fietsen via Oudeschild en Den Burg richting de Koog, waar we heerlijk lunchen bij Paal 17 op het strand. Via Den Hoorn zoeken we de boot van 15 uur weer op. ’s Avonds heb ik nog een vergadering van de Stichting Sporthal Molentocht, die we 20 jaar geleden hebben opgericht om onze sporthal in het dorp te behouden. Na afloop gaan we nog even naar Callantsoog, waar we bij Woest op het terras nog iets drinken terwijl de zon in de zee zakt. Kortom: een dag met een gouden randje.

Vrijdag 26 juni
Deze laatste werkdag van de week lukt het me om alle lopende zaken af te ronden. Omdat het de hele avond warm zal blijven, nodigen we onze kinderen met partner uit voor een “opblijfavond” bij ons in de achtertuin vanaf 21 uur. Dochter Dionne laat trots de haarscherpe echo’s zien die vandaag zijn gemaakt van hun eerste kindje. Fantastisch, en wat een mooi gevoel dat we in december opa en oma gaan worden. Totdat het donker wordt zitten we mooi buiten en spelen “Sequence” een spel dat je leuk met 6 personen kunt spelen. Weer een superdag.

Zaterdag 27 juni
Vanochtend hebben we een “klusdag” gepland op ons sportcomplex met een aantal Vesdo-bestuursleden en selectiespelers. Mooi om weer te ervaren dat vele handen licht werk maken en gezellig bezig zijn helemaal niet op werken lijkt. In de middaguren bezoeken Annemiek en ik het open huis van het Max Plazierhuis. In het voormalig Gemeentehuis van Zijpe is het laatste jaar enorm veel werk verzet. Vanaf 1 juli biedt het plaats aan 48 dementerende ouderen, die hier op een menswaardige wijze hun laatste levensfase kunnen doormaken. Werkelijk schitterend om te zien en nu al het enthousiasme te ervaren van de medewerkers die ons rondleiden. Wat een aanwinst voor ons dorp! In de avond zit het terras bij Brasserie de Keuken ook weer helemaal vol. Mooi dat deze rasondernemers hun kansen hebben gepakt, ook in deze bijzondere tijden. Dat we daar als politieke partij ook een bijdrage aan kunnen leveren, is voor mij een voorname drijfveer als raadslid.

Hartelijke groet,
Wim Vonk