21 februari 2017

1e Algemene Ledenvergadering 2017

De bijeenkomst in Sjiek aan de Amstel waar de eerste algemene ledenvergadering van het CDA afdeling Uithoorn/de Kwakel werd gehouden begon om 19.30 uur enigszins schoorvoetend.
De interim voorzitter André Jansen opende de vergadering weliswaar geheel volgens schema maar het duurde toch nog even voor iedereen de juiste plek gevonden had, maar uiteindelijk stroomde de achterste zaal vol. Het was duidelijk dat deze ongewone, maar wel aangename vergaderlocatie voor velen nog even wennen was. De vergadering werd opgeluisterd door een delegatie van het CDA uit Aalsmeer en er was ook een afvaardiging van het CDA Noord-Holland.

Het interim bestuur stelde zich voor aan de aanwezige leden en gaf daarbij tevens aan wie de komende periode waar verantwoordelijk voor was. De landelijke verkiezingen staan voor de deur en de CDA posters hangen op de daarvoor bestemde aanplakborden. Omdat het plakteam er vroeg bij was, is het dit jaar gelukt een markante plek te bemachtigen voor het CDA en het moet gezegd, onze lijsttrekker: Sybrand Buma is duidelijk zichtbaar en hangt er in Uithoorn goed bij!

In Sjiek aan de Amstel werden de aanwezigen ook alvast opgeroepen na te denken over de komende gemeenteraadsverkiezingen. De door de gemeente Uithoorn georganiseerde cursus: Politiek actief is inmiddels al volledig volgeboekt, maar speciaal voor mensen die zich willen verdiepen in het gedachtegoed van het CDA organiseert het CDA op regionaal niveau bijeenkomsten en cursussen die dichtbij worden georganiseerd. Exacte data en plaatsen waar de bijeenkomsten worden gehouden staan vermeld op deze site.
Speciale aandacht ging echter uit naar de CDA-eigen cursussen en workshops voor nieuwe (toekomstige) raadsleden. Ook binnen het CDA afdeling Uithoorn-de Kwakel dringt die vraag zich op en er is dan ook al een commissie samengesteld die zich bezig gaat houden met de samenstelling van de kieslijst voor nieuwe raadsleden.
Mocht u hiervoor geschikte kandidaten weten/kennen of vermoeden, houdt dit dan niet voor u en laat het bestuur dit weten. Wij spreken graag met potentiële kandidaten en hebben het vaste voornemen om voor de komende gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar op 21 maart in 2018 met een sterke kandidatenlijst te komen en een ijzersterk verkiezingsprogramma waardoor het voor alle inwoners van Uithoorn een duidelijke zaak wordt: het CDA moet weer terug in het college van B&W!
Want het CDA vindt het immers belangrijk dat er straks een gezond Uithoorn is dat we door kunnen geven aan onze kinderen!

Vanwege een belangrijke raadsvergadering moesten twee raadsleden van het CDA op het gemeentehuis aanwezig zijn. Gelukkig heeft het CDA drie raadsleden in Uithoorn, hierdoor voerde Nahid Bouchta het woord over de stand van zaken met betrekking tot de actuele lokale politiek waarbij enkele leden zich bezorgd uitlieten over de situatie met betrekking tot de dorpskern, de N196 en het uitblijven van de definitieve plannen hieromtrent. De zorg is terecht; al veel te lang wordt om de hete brei heen gedraaid en de tijdelijke voorziening zoals die in de lokale pers is gepresenteerd is prijzig en biedt nog steeds geen definitieve oplossing.  Het CDA dringt aan op duidelijkheid en voortgang en is van mening dat een definitieve, integrale oplossing veruit de voorkeur heeft boven tijdelijke en dure tussenoplossingen.

Voor vragen over de CDA standpunten in het kader van de landelijke politiek heeft het geachte Kamerlid dhr. Martijn van Helvert, nummer 16 op de kandidatenlijst tijd genomen om vragen te beantwoorden maar vooral ook om de standpunten van het CDA met betrekking tot onze nationale luchthaven Schiphol te verwoorden. Zoals bekend is Martijn woordvoerder namens het CDA inzake het Schiphol dossier en de enige die in het debat met de staatssecretaris het belang van Uithoorn heeft gestipuleerd.

Uit zijn antwoorden op vragen uit de zaal werd duidelijk dat het CDA enerzijds duidelijk het economisch belang voor ogen heeft in het kader van werkgelegenheid en economische motor voor de regio, maar anderzijds juist ook het belang van de bewoners in de onmiddellijke omgeving van Schiphol wil veilig stellen. Een fatsoenlijk woonklimaat, minimaal geluidsoverlast en vooral ook het terugdringen van de fijnstof en ultra-fijnstof niveaus hebben de aandacht van het CDA. Het is echter vooral de handhaving van de gemaakte afspraken die, zo bleek uit de hevige reacties vanuit de zaal, nog nadrukkelijke onder de aandacht van de staatssecretaris moet worden gebracht.

Luchthaven Schiphol presenteerde juist deze week cijfers waaruit blijkt dat zij in Europa de voordeligste tarieven hanteert voor de zogenaamde point-to-point passagiers en daarmee voor vliegmaatschappijen de goedkoopste luchthaven in Europa is. Niet alleen zijn de tarieven laag voor reizigers die op Schiphol opstappen of landen, maar voor transit passagiers zijn de tarieven nog veel gunstiger. Vanuit de zaal werd hierop dan ook aangedrongen om haast te maken met de ontwikkeling van Lelystad als luchthaven voor vakantiegangers omdat dit letterlijk Schiphol lucht zou kunnen geven zonder extra druk op het wonen rondom Schiphol. Van Helvert merkte hierbij nadrukkelijk op dat de concurrentie voor Schiphol niet binnen Europa ligt, maar juist daarbuiten.

Voor de komende verkiezingen zijn de verwachtingen binnen de partij hoog gespannen en Martijn van Helvert overtuigde de zaal met een charismatisch en vurig betoog over de kwaliteit van het verkiezingsprogramma dat doorgroei naar opnieuw de grootste partij in Nederland heel beslist een reële optie is. Met een anekdote over de verkiezingen in de USA beschreef martijn hoe wij ook in Uithoorn ons steentje konden bijdragen aan een groter en sterker CDA. Waarbij drie zaken van belang waren:

1. Vraag een kiezer wat hij/zij belangrijk vindt en geef aan dat we dit ook in ons programma hebben opgenomen.
  2. Vraag een kiezer om toch vooral te gaan stemmen.
  3. En vraag uiteindelijk aan een kiezer of het CDA dan op zijn/haar stem mag rekenen

Drie stappen naar succes voor het CDA, op dit moment nog zo’n dertig dagen te gaan. Als iedereen dit drie keer per dag doet, kunnen we per lid potentieel maar liefst 90 extra stemmen winnen/zeker stellen voor het CDA.
Wanneer alle Uithoornse leden van het CDA dit doen, worden we in Uithoorn-de Kwakel echt wel weer een partij die mee kan besturen.

De vergadering werd om 21.15 uur afgesloten, waarna er tijd was voor een gezellig bijpraten en informeel overleg.

A.A.André Jansen (algemeen bestuurder a.i.)