12 januari 2016

CDA-grondlegger en geboren Uithoornaar Piet Steenkamp (90) overleden

CDA-prominent Piet Steenkamp is vrijdag overleden. Dat laat het landelijk CDA-bureau vandaag na zijn begrafenis weten. Piet Steenkamp kan met recht de grondlegger en geestelijk vader van het CDA worden genoemd. Met zijn idealisme, vasthoudendheid en samenbindende persoonlijkheid heeft hij onvermoeibaar gewerkt aan het ontstaan van het CDA in 1980.

Geboren in Uithoorn

Piet Steenkamp is op 8 maart 2015 geboren in Uithoorn. Zijn middelbare school volgde hij in Amsterdam. Na zijn studie en promotie in de economische wetenschappen in Tilburg ging hij werken bij de N.V. Uithoornse Bacon- en Conservenfabriek "De Hoorn" van zijn vader. De Petrus Steenkampweg in Uithoorn is een duidelijke verwijzing naar dit verleden. In 1960 werd Piet Steenkamp buitengewoon hoogleraar en later 'gewoon' hoogleraar aan de Technische Hogeschool Eindhoven (tegenwoordig Technische Universiteit Eindhoven). Daarna werd hij politiek actief in achtereenvolgens de Eerste en Tweede Kamer, eerst voor de KVP, later dus namens het CDA.

Bijzonder gezaghebbend politicus

Piet Steenkamp was een bijzonder gezaghebbend politicus met een indrukwekkende staat van dienst. Hij was maar liefst 34 jaar senator, van 1965 tot 1999, eerst voor de KVP en daarna voor het CDA. In 1971 was hij informateur van het vijfpartijenkabinet Biesheuvel. Later was hij acht jaar lang, van 1983 tot 1991, voorzitter van de Eerste Kamer. Het opleidingsinstituut van het CDA, het Steenkampinstituut, werd naar hem vernoemd. Ook het jaarlijkse debattoernooi voor CDA’ers draagt zijn naam.

Steenkamp was, naast zijn politieke werkzaamheden, gedurende vele decennia hoogleraar. Van 1960 tot 1966 was hij buitengewoon hoogleraar sociaal recht aan de Technische Hogeschool in Eindhoven. Van 1966 tot 1990 was hij er hoogleraar sociaal recht.

Reacties uit de partij

Partijvoorzitter Ruth Peetoom: ‘Voor Piet Steenkamp waren liefde voor de inhoud en het samenbrengen van mensen leidend. Zijn inzet voor de publieke zaak en het CDA was onvermoeibaar. Piet was een CDA’er al voor het CDA bestond. Hij was tot in zijn vezels betrokken bij de partij en bleef dat tot het einde. We zullen hem zeer missen.’

Sybrand Buma: ‘Piet Steenkamp is van onschatbare waarde geweest voor het CDA. Zijn inzet was beslissend voor het ontstaan van het CDA uit ARP, CHU en KVP. Hij is daarmee van enorme betekenis geweest voor de gehele Nederlandse politiek. Zijn warme betrokkenheid tot op late leeftijd heeft een enorme indruk op mij gemaakt. Onze gedachten zijn bij zijn familie.’

Bestuur en fractie van het CDA afdeling Uithoorn/De Kwakel wensen zijn familie en allen die van hem hielden veel sterkte bij het dragen van dit verlies.