31 januari 2019

Gladheidsbestrijding

CDA Velsen heeft het gemeentebestuur donderdagavond opgeroepen om meer te doen aan de gladheidsbestrijding.

Dit naar aanleiding van klachten van ouderen en ouders met kinderen voor wie de sneeuwval van vorige week buiten de doorgaande gestrooide wegen ’geen feestje was’, zoals raadslid Cees Sintenie (CDA) het verwoordde.

Wethouder Bram Diepstraten legde uit dat bij gladheid de meeste inzet gaat naar de doorgaande wegen. Die zijn het belangrijkste. Een vraag die veel bij de gemeente is gesteld vorige week is of er niet gestrooid/geveegd kan worden bij scholen en verzorgingshuizen. Dat is Diepstraten niet zonder meer van plan. Wel staat hij open voor gemeentelijke hulp aan instellingen die een eigen kist met zout willen hebben zodat ze zelf kunnen strooien bij gladheid. Meer wil hij nog niet doen. ,,Meer strooien kost ook meer.’’ En dat geld is er op dit moment niet, hield hij de raad voor.

Raadslid Piet van Deudekom (LGV) constateerde dat veel Velsenaren zelf ook wel wat meer kunnen doen om de straten begaanbaar te houden bij sneeuwval. ,,Bewoners doen helemaal niets aan hun eigen stoep. Niemand pakt een schep om zelf de sneeuw weg te vegen.’’