24 januari 2019

"Grafietproblematiek in de IJmond"

Bijdrage van het CDA tijdens de IJmond commissie 22 januari 2019

 Voorzitter, je hebt weleens van die onderwerpen, van die zaken waarbij er alleen verliezer lijken te zijn. De Grafietproblematiek is zo'n onderwerp. Onze inwoners die zich terecht zorgen over hun gezondheid maken, onze gemeentes,  de provincie en omgevingsdienst noordzeekanaalgebied die over de vergunningen gaan.  Velsen, IJmuiden, Beverwijk, Wijk aan Zee en natuurlijk Heemskerk die allen op hun eigen wijze proberen om de IJmond voor toeristen en hun inwoners aantrekkelijker te maken en leefbaar te houden. Onze stranden die door alle drie de gemeentes en om diverse redenen als uniek en prachtig op de kaart worden gezet. En niet te vergeten hoogovens, al 100 jaar onze grote bulderende en stomende buurman, maar ook een goed werkgever voor duizenden mensen die er voor of er  bij werken. Een bedrijf dat niet alleen hoogwaardig staal maakt, maar ook een schaaktoernooi organiseert en o.a werkt aan een techport campus. Voorzitter al deze partijen zijn verliezers ten gevolge van niet afdoende  ingrijpen bij een milieuprobleem dat zich al lang had aangediend. Waarna het landelijk nieuws werd, doodzonde, want...  Is het een nieuw fenomeen, welnee. Op vrijdag 9 augustus 1991 stond er al een artikel in het parool met de koP "Inwoners Wijk aan Zee bezorgd om auto’s en longen". Ook dat ging over grafiet wolken. Tijdens de behandeling visie milieu luchtkwaliteit 2017-2021 was het CDA al bijzonder kritisch over het gebrek aan invloed op dit gebied. gemeenten kunnen op geen enkele directe manier invloed uitoefenen op Tata .

op 11 januari 2017 zijn er door het CDA in Beverwijk schriftelijke vragen gesteld over dit onderwerp. Het aantal klagende inwoners uit wijk aan zee ging flink omhoog in 2016 en 2017, maar er ging geen enkele alarmbel af, na al deze signalen.Er werd niets ondernomen om de luchtkwaliteit daadwerkelijk te verbeteren. Nog bij de provincie ( GS), nog bij de omgevingsdienst nog bij TaTa. Gebeurt er dan helemaal niets,

Natuurlijk, auto’s werden gewassen en ramen gelapt, letterlijk en figuurlijk lapmiddelen, maar de geest was uit de fles.Tja en toen ging het hard, Voorlichtingsavonden met honderden verontrustte inwoners en bestuurders van wie sommigen wel een cursusje crisisbeheersing konden gebruiken. Stalkende journalisten bij Harsco. Nieuwe actiegroepen die het niet langer pikten en een paginagrote advertentie plaatsten,

Landelijke kranten die daar weer op in haakten. CDA Statenlid Joachim de Kam die zich afvroeg bij behandeling in de Staten  wie er nu eigenlijk aan de touwtjes trok en of de provincie en de omgevingsdienst wel op hun taak berekend waren. Ook Tata werd verweten niet altijd pro actief te acteren………………………. niet geheel ten onrechte.

Gisteren haalde Wijk aan zee opnieuw het landelijke nieuws en werd gesuggereerd dat de inwoners lijnrecht tegenover elkaar stonden nu is dat wat overdreven, maar het klopt wel dat iedereen daar vindt dat de stofoverlast moet stoppen maar dat over het hoe men niet eensgezind is. Een typisch gevalletje van oud dopelingen contra import, doodzonde want in een levend dorp hebben we elkaar nodig. Was het niet de dorpsraad die keihard heeft gestreden voor een doekfilter installatie, was het niet een heel dorp dat geslaagde acties voerde tegen grote overslag plannen. Bij deze roep ik wijk aan zee op om schouder aan schouder te blijven staan, we kunnen elkaars expertise goed gebruiken. 

 Kortom de afgelopen tijd was er een stroom aan negatieve reclame voor de IJmond, tata en Wijk aan Zee in het bijzonder. Wat moet er nu gebeuren, met de Burgemeester van Beverwijk zijn wij van mening dat overleg tussen alle partijen de enige uitweg is uit deze malaise. wij begrijpen dat Tata een staalbedrijf is dat moet concurreren met staalbedrijven die het niet zo nauw nemen met het milieu. Maar hoe je het ook wendt of keert, ze zijn er wel in hoge mate verantwoordelijk voor in onze contreien. Maar juist daarom verwachten wij dat de provincie en omgevingsdienst hun taak serieus oppakken, niet wegkijken, maar optreden waar nodig met meer oog voor onze inwoners, milieu, leefomgeving en minder voor de economie. Ook zien wij een rol voor het rijk, kijk niet weg, niemand is gebaat bij een tweede Groningen.   Houdt de visie Milieu en luchtkwaliteit 2017-2021 nog eens Kritisch tegen het licht en geef de gemeenten gereedschappen om invloed uit te oefenen op het reilen en zeilen van TAta. En niet onbelangrijk, Zorg dat het RIVM gezondheidsonderzoek er nu snel ligt, zodat de terechte gezondheidszorgen en vragen van onze inwoners afdoende beantwoord kunnen worden. Voorzitter, wij IJmondianen weten als geen ander hoe het is om onder de rook van Hoogovens te wonen en te leven, dat doen we al 100 jaar, het wordt tijd dat we weer in balans komen met elkaar.

niet langer sussen het is de hoogste tijd om te gaan blussen.

CDA is klaar met de grafietregens van TATA

‘Snelle structurele oplossingen voor de overlast van de grafietregens van TATA zijn snel nodig.’ Dat is de boodschap van de brandbrief die de CDA-fracties Beverwijk, Heemskerk en Velsen overhandigen aan de Tweede Kamerfractie van het CDA. Zij doen deze oproep samen met de CDA-Statenfractie van Noord-Holland. De toezeggingen die TATA op dit moment heeft gedaan, hebben namelijk nog niet geleid tot een structurele oplossing van het probleem van de grafietregens. In deze regens kunnen, als onderdeel van de fijnstof, metaaldelen voorkomen die mogelijk effecten op de gezondheid hebben.

Joachim de Kam, Statenlid voor het CDA, sprak zijn zorgen uit tijdens de Statenvergadering in januari en deed een oproep aan het provinciebestuur. ‘De inwoners vragen zich momenteel af wie er aan de touwtjes trekt. De eerste maatregelen kunnen pas over zes maanden in gang worden gezet en de grafietregen is pas over 1,5 jaar echt uitgebannen. Ik weet niet hoe ik dit aan de inwoners van Wijk aan Zee kan uitleggen.’ De provincie heeft vervolgens actie ondernomen en de boetes verhoogd. Ook is de provincie in gesprek met Tata voor een snelle oplossing. Tegelijkertijd heeft de provincie het probleem met de verantwoordelijk minister besproken. Daar gaven zij echter niet thuis.

De drie IJmondgemeenten hebben hun ongerustheid over de situatie gezamenlijk uitgesproken. Paul Meiland, gemeenteraadslid voor CDA Beverwijk, geeft aan dat het tijd wordt voor bestuurders om hun verantwoordelijkheid te nemen. ‘Het zou mogelijk beter kunnen werken als de lagere overheden ook instrumenten krijgen om te acteren. Het RIVM-onderzoek moet er snel komen en de hal moet versneld worden gebouw.’ Met deze brief hopen zij de problematiek onder landelijke aandacht te brengen en zo te zorgen voor de snelle oplossing, die hard nodig is.

De brandbrief is ondertekend door Paul Meiland, fractievoorzitter CDA Beverwijk en Dennis Heijnen, fractievoorzitter CDA Noord-Holland

Brandbrief aan de  Tweede Kamer fractie van het CDA                                                              

 t.a.v. dhr. M. Martels

Beverwijk, 7 februari 2019                                                                                                    Betreft: brandbrief problematiek TATA                                

Geachte heer Martels, beste Maurits,

Al meer dan 100 jaar is het Staalbedrijf TATA Steel ( het voormalige Hoogovens) gevestigd in de IJmond aan de oevers van het Noordzeekanaal. Het concern bezit gronden in de gemeenten Velsen, Beverwijk en Heemskerk en grenst direct aan de dorpskernen van Wijk aan Zee, Velsen-Noord en IJmuiden. Daardoor is de bijzondere situatie ontstaan dat Hoogovens praktisch in de achtertuin staat van veel mensen terwijl hun voortuin bestaat uit beschermd duingebied en een fantastisch breed strand, waar in de zomer actief wordt gerecreëerd.

TATA stoot veel CO2 en andere stoffen uit waardoor de lucht wordt vervuild. Daarnaast hebben ijzererts en cokes altijd voor grote stofoverlast gezorgd. Het bedrijf is echter ook een belangrijke en grote werkgever in de IJmond. De staalgigant is zeer betrokken bij de duizenden mensen die voor of bij het bedrijf werken. TATA is ook zeer betrokken bij de IJmond. Het bedrijf sponsort allerlei evenementen in de regio en organiseert al 81 jaar het TATA (voorheen Hoogoven) Chess tournament.

Er werd in het verleden niet snel geklaagd over het bedrijf door de verbondenheid van de werknemers met “hun” Hoogovens. Wel hielden lokale groeperingen zoals de Wijk aan Zeese dorpsraad de vinger aan de pols bij het afgegeven van vergunningen. Zij bleven kritisch en zorgden er voor dat er een doekfilter installatie werd gebouwd tegen het fijnstof.

Wat ging er mis?                                                                                                                         Om staal te maken is koolstof nodig. Tijdens het productieproces komt er ook koolstof terecht in het ruwijzer. In een aantal stappen wordt deze koolstof weer uit het ruwijzer gehaald. Daarbij ontstaan ook zogenaamde slak die koolstof bevatten in de vorm van grafiet. De op het TATA-terrein gevestigde fa. Harsco metals verwerkt deze slak. Hierbij komen ook losse grafietdeeltjes in de lucht. En dit veroorzaakt de overlast in de IJmond. Voor het exacte proces zijn twee factsheets bijgevoegd die zijn opgesteld door TATA.

De overlast van grafiet is niet nieuw. Al op 9 augustus 1991 stond er ook al een groot artikel in het Parool. In de loop van de tijd werd het proces dan ook regelmatig aangepast zodat er bijvoorbeeld minder geuroverlast ontstond. Vanaf 2016 gingen echter steeds meer inwoners klagen. Daarom heeft het CDA-Beverwijk/Wijk aan zee hierover op 11 januari 2017 schriftelijke vragen gesteld aan het B&W van Beverwijk. Vervolgens werden er door TATA wasbonnen voor de auto verstrekt en konden mensen ook hun ramen laten lappen. Het betrof echter een geïmproviseerde aanpak en geen structurele oplossing.  Bovendien kregen mensen die niet aan de bel trokken niets.

Noch door de provincie of de omgevingsdienst noch door TATA werd ingezet op een structurele oplossing voor de problematiek waarop inwoners in actie kwamen die de historische verbondenheid met TATA minder voelden. Er kwam een landelijke open brief waarna de geest uit de fles was. De landelijke pers besteedde er aandacht aan.

Na de landelijke berichtgeving volgden er voorlichtingsavonden die door honderden verontruste bewoners werden bezocht. Er was veel bezorgdheid over de gezondheid. CDA-statenlid Joachim de Kam maakte de problematiek bespreekbaar in Provinciale Staten. Hij vroeg zich daarbij hard op af vroeg wie er aan de touwtjes trok en of de instanties wel voldoende op hun taak waren berekend. Daarop besprak de provincie de problematiek met Den Haag. Daar werd echter niet thuis gegeven. Wel werden dwangsommen uitgedeeld aan de fa. Harsco. De roep om maatregelen werd echter nog sterker toen bleek dat TATA deze dwangsommen betaalde dit bovendien aftrekbaar bleek van de belasting.

Waar staan we nu?                                                                                                                      De drie IJmondgemeenten hebben inmiddels in een gezamenlijke vergadering hun ongerustheid uitgesproken over de situatie. Ook is toegezegd dat een hal gebouwd gaat worden, die er voor moet gaan zorgen dat het grafiet niet langer verwaaid. Deze hal moet zorgen voor een structurele oplossing. Voor een tijdelijke oplossing wordt gekeken naar een net. Daarnaast gaat het RIVM een gezondheidsonderzoek uitvoeren en komen er extra meetpunten om de luchtkwaliteit te kunnen monitoren. Ook zijn de dwangsommen verhoogd.

 De uitgesproken ongerustheid, de toegezegde hal, het aangekondigde gezondheidsonderzoek en de verhoogde dwangsommen hebben helaas op dit moment nog niet geleid tot een oplossing voor de problematiek. De overlast door grafiet is er nog steeds. Daarom doen de CDA-fracties van Beverwijk, Heemskerk, Velsen en de provincie Noord-Holland een dringend beroep op Den Haag. Via de Tweede Kamerfractie van het CDA willen wij de problematiek graag onder de aandacht brengen van de landelijke politiek. Er moet namelijk snel iets gebeuren. Het wordt tijd dat de bestuurders hun verantwoordelijkheid nemen. Het zou mogelijk beter kunnen werken als de lagere overheden ook instrumenten krijgen om te acteren. Het RIVM-onderzoek moet er snel komen en de hal moet versneld worden gebouw.

Tot slot willen de ondertekenende CDA-fracties nog aangeven dat zij met een goed gevoel terugkijken op de afgelopen 100 jaar waarin Hoogovens en de IJmond in goede harmonie met elkaar hebben kunnen leven en werken. Dit kan alleen zo blijven als TATA zich open en transparant blijft opstellen en er adequaat wordt gereageerd op problemen als waar we nu mee worden geconfronteerd.

Met vriendelijke groet,

Namens de CDA-fracties Beverwijk, Heemskerk en Velsen en de CDA-fractie van de provincie Noord-Holland,                                          

Paul Meiland                                                  Dennis Heijnen

 

CDA Gemeenteraadslid Beverwijk                    CDA Fractie voorzitter NH

 

 

TATA STEEL

Factsheet uitstoot en gezondheid algemeen

Dit overzicht gaat in op de volgende onderwerpen:1. metingen van de uitstoot van Tata Steel2. onderzoek naar de luchtkwaliteit in de regio3. onderzoek naar de relatie tussen uitstoot van Tata Steel en gezondheid4. de uitstoot van stikstofoxide door windverhitters5. geurhinder en maatregelen om deze te voorkomen1. Uitstoot door Tata Steel wordt gemetenAls staalfabrikant stoot Tata Steel stoffen uit in de lucht. Deze zijn van invloed op de luchtkwaliteit. Daarom wordt de luchtkwaliteit gemeten in het meetnet IJmond. De uitkomsten worden jaarlijks gerapporteerd en zijn openbaar. Belangstellenden kunnen de data online bekijken op www.luchtmeetnet.nl. Tata Steel meldt alle afwijkende milieusituaties aan de overheid.

Wat wordt er gemeten?                                                                                                               De stoffen in de lucht die gemeten worden zijn: NO, NO2, CO, H2S (zwavelgeur), SO2, PM10-stof , PM2,5-stof en roet. Bovendien wordt het PM10-stof geanalyseerd op benzo[a]pyreen, arseen en de metalen nikkel, cadmium en lood. Langjarige metingen geven steeds het beeld te zien dat de luchtkwaliteit rondom Tata voldoet aan de Europese wettelijk grenswaarden.

Rapporten: luchtkwaliteit verbetert lichtUit de jaarlijkse rapporten over de luchtkwaliteit komt naar voren dat deze licht verbetert. Voor heel Nederland geldt dat sinds 2012 de luchtverontreiniging door fijnstof licht is verminderd. Dit beeld geldt ook voor de regio Kennemerland. Uit het laatste rapport over het jaar 2017 komt naar voren dat over de periode 2009-2017 op alle meetlocaties een afname van alle gemeten stoffen te zien valt, met uitzondering van H2S. Ten opzichte van 2016 geven de gemeten concentraties een wisselend beeld; soms zijn de gemeten concentraties op bepaalde locaties gestegen, soms gedaald. Hoe dan ook voldoen alle meetresultaten over 2017 aan de wettelijke grenswaarden.

Tata Steel meet zelf continu.                                                                                                      Tata Steel meet zelf continu de productieprocessen de productieprocessen en uitstoot, zowel op het terrein van het bedrijf als in de omgeving. Tata Steel gebruikt hiervoor geavanceerde meetapparatuur en levert de meetgegevens steeds aan de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied. Die beoordeelt of Tata Steel voldoet aan de vergunningen en aan wet- en regelgeving. Naast de uitstoot meet Tata Steel op het eigen terrein ook of en waar PM10-stof verwaait. Dit gebeurt met zogenaamde airboxen. Laten de metingen verhoogde waarden zien, dan worden de veroorzakers gewaarschuwd om in te grijpen.

2. Fijnstof van invloed op gezondheid                                                                                        Uit internationaal en nationaal onderzoek - uitgevoerd door respectievelijk de WHO en het RIVM - blijkt dat fijnstof (PM2,5 en PM10) van invloed is op de gezondheid. Effecten op de gezondheid zijn er name als iemand langdurig (jaren) aan fijnstof wordt blootgesteld, maar ook kort durende verhoogde concentraties fijnstof kunnen tot gezondheidsklachten leiden. Dat komt vooral door het inhaleren van fijne stofdeeltjes. Stofdeeltjes groter dan 10 micrometer worden bij inhaleren opgevangen door de neushaartjes of in het slijm en dan doorgeslikt. Zulk grof stof komt niet in de luchtwegen terecht, maar kan wel hinder veroorzaken. Zichtbaar stof zoals grafiet is grof stof: groter dan PM10.

3. Onderzoek emissies Corus/Tata Steel en gezondheid.                                                              In twee onderzoeken is de afgelopen jaren onderzocht of de uitstoot van Corus/Tata Steel invloed heeft op de gezondheid in de omgeving.

Wonen in de IJmond, ongezond?                                                                                    Onderzoek naar de uitstoot van Corus (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven, september 2009)

In dit rapport is de vraag gesteld of longkanker wel of niet aan het toenmalige Corus kan worden toegeschreven. Het rapport concludeert dat in bepaalde gebieden in de IJmond longkanker vaker voorkomt dan gemiddeld, maar dat het niet mogelijk is om deze zonder meer aan de uitstoot van Corus toe te schrijven. Bovendien wordt bij onderzoek naar het verband met longkanker vooral gekeken naar de uitstoot in het verleden, omdat longkanker zich pas na verloop van zo’n 20 jaar voordoet. Daar komt bij dat er veel onzekerheden zijn, bijvoorbeeld over rookgedrag in het verleden.

Gezondheidsmonitor IJmonD (GGD Kennemerland en RIVM, maart 2018)                                  Het rapport van de GGD constateert dat er aanwijzingen zijn dat in Beverwijk-Oost, Heemskerk en Santpoort-Noord de luchtwegaandoening COPD en hart- en vaatziekten meer voorkomen dan gemiddeld. In het gebied met de hoogste concentratie fijnstof (IJmuiden, Velsen-Noord en -Zuid, Driehuis, Beverwijk-West en Wijk aan Zee) komt suikerziekte juist vaker voor.

Het RIVM-onderzoek levert aanwijzingen dat er een samenhang is tussen de bijdrage van de metaalindustrie aan de fijnstofconcentraties en medicijngebruik voor deze ziektes, maar zegt erbij dat het aannemelijk is dat de grootte van deze samenhang wordt overschat. Dit omdat het RIVM-onderzoek geen rekening houdt met andere relevante factoren, zoals overgewicht en rookgewoonten.

4. Uitstoot stikstofoxide door windverhitters                                                                        Recent kwam in de publiciteit dat de Inspectie Leefomgeving en Transport beroep heeft ingesteld tegen de vergunning voor de windverhitters bij Hoogoven 7 van Tata Steel. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied heeft in de vergunning voor Hoogoven 7 een maximale grenswaarde vastgesteld van 140 milligram uitstoot stikstofoxide (NOx) per kubieke meter lucht die de hoogoven uitstoot.

Dat is hoger dan de Europese richtlijn van 100 milligram. De wet staat het echter toe om in bepaalde gevallen af te wijken van de Europese regels. De Omgevingsdienst heeft dat in het geval van Hoogoven 7 gedaan. De gemeten waarden in de buitenlucht voor NOx in de IJmond liggen ruimschoots onder de wettelijke Europese grenswaarden voor de luchtkwaliteit. Europa staat 40 microgram per kubieke meter buitenlucht toe; in 2017 waren de waarden in IJmuiden 26,6 microgram en in Wijk aan Zee 19,2 microgram. De Omgevingsdienst heeft bovendien rekening gehouden met de technische kenmerken van Hoogoven 7, en met het feit dat er geen aantoonbaar effectieve technologie beschikbaar is om de uitstoot van NOx bij windverhitters kosteneffectief te verlagen.

5. Geurhinder: oorzaak en maatregelen                                                                                       Een belangrijk onderdeel in het proces van staalfabricage is de kooksgasfabriek. Geurhinder ontstaat door ruw kooksovengas dat vrijkomt als het garingsproces van kooks in de fabriek (nog) niet volledig is voltooid. De zwavelachtige geur van H2S (rotte eieren) kan geurhinder in de omgeving veroorzaken.

De meeste recente geurklachten gaan over Kooksgasfabriek 2 (KGF 2). Tata Steel neemt een aantal maatregelen om geurhinder te beperken:

• optimaliseren van het vullen van de kookskamers in KGF 2

• verlengen van de gaartijd van de kooks in KGF 2

• optimaliseren van de branders

Deze maatregelen moeten ervoor zorgen dat de kooks beter garen en dat er minder kooksgas in de lucht terecht komt, zodat de geurhinder in de omgeving afneemt.

 

 

Factsheet Grafiethinder - oorzaak en maatregelen.

Geen staalindustrie zonder koolstof                                                                                     Grafiet is een vorm van koolstof. Staalfabricage zoals die plaatsvindt bij Tata Steel kan niet zonder koolstof. Het ijzererts dat de grondstof vormt voor staal, is geoxideerd en bevat veel zuurstof. Om er eerst ruwijzer en later staal van te maken, moet die zuurstof er uit worden gehaald. Dat gebeurt in de hoogoven door verhitting met kooks, dat bestaat uit koolstof. Bij dat proces komt een deel van het koolstof in het ruwijzer terecht. Om daar uiteindelijk staal van te maken, moet het koolstof er in een aantal stappen weer uit worden gehaald.

Ruwijzer scheidt grafiet af                                                                                             

Onderweg van de hoogovens naar de staalfabriek koelt het ruwijzer af. Tijdens die afkoeling scheidt het ruwijzer steeds meer koolstof af in de vorm van grafiet. Komt het ruwijzer aan in de staalfabriek, dan wordt het ontzwaveld. Daarbij vormt zich zogenaamd ROZA-slak (ROZA = ruwijzerontzwaveling). Dat wordt van het ruwijzer afgeschept en opgevangen in zogenaamde slakpannen. In de ROZA-slak zitten ook grafietdeeltjes.

Hoe komen grafietdeeltjes in de lucht?                                                                                   

Vanaf de staalfabriek gaat de ROZA-slak in de slakpannen op wagons richting Harsco Metals om daar te worden verwerkt. Op het moment dat de slakpannen bij Harsco worden leeggekiept, is de slak nog vloeibaar en niet om het grafiet heen gestold. Bij het leegkiepen van de slakpan komt veel warmte vrij. Met de opstijgende warme lucht kunnen losse grafietdeeltjes mee komen. Krijgt de wind vat op de warme lucht met grafietdeeltjes, dan kunnen die neerslaan op afstand, zoals recent een aantal malen gebeurde in Wijk aan Zee.

Waarom is de hinder nu erger dan vroeger?   

De eerste reden is dat de grondstoffen die Tata Steel gebruikt voor de staalproductie minder zwavel bevatten dan vroeger. Zwavel heeft de eigenschap dat het koolstof in het ruwijzer vasthoudt, zodat zich minder grafiet afscheidt. Meer zwavel in het ruwijzer betekent dus: minder kans op grafiethinder. Om het lagere zwavelgehalte in de grondstoffen te compenseren, past Tata Steel het productieproces nu aan (zie 'maatregelen'). De tweede reden is de manier waarop Harsco de slakken verwerkt. Tot eind 2014 waren de slakken op het moment van verwerking al afgekoeld en gestold. Het verwerken van gestolde ROZA-slak zorgde voor veel geurhinder en geluid. Om die reden worden de slakken tegenwoordig vloeibaar verwerkt, met grafiethinder als (onvoorzien) gevolg. Naar eventuele andere oorzaken doet Tata Steel nog nader onderzoek.

Maatregelen tegen grafiethinder     

Naar aanleiding van de grafiethinder in Wijk aan Zee heeft Tata Steel een aantal maatregelen genomen.

Maatregelen korte termijn   

Aanpassen productieproces Tata Steel heeft het productieproces aangepast om de kans op grafiethinder te verminderen. Die aanpassingen hebben als doel dat het zwavelgehalte in het ruwijzer hoger wordt. Omdat zwavel het koolstof langer in ruwijzer vasthoudt, wordt de kans kleiner dat het grafiet vrijkomt als Harsco de slakken verwerkt.

Deze maatregel is minder effectief als de hoogovens worden gestopt en weer opgestart. Tata Steel probeert dat daarom zoveel mogelijk te voorkomen. Zo wordt de samenstelling van het ruwijzer constanter en neemt de kans op grafietvorming verder af. Volledig voorkomen van op- en afregelen van de hoogovens is echter onmogelijk.

Slakken meer afkoelen voor verwerking Hoe meer de slakken zijn afgekoeld op het moment dat ze bij Harsco worden verwerkt, hoe kleiner de kans op grafiethinder. Daarom krijgen de slakken nu meer tijd om af te koelen en te stollen. Bovendien heeft Tata Steel elf nieuwe slakpannen in bestelling. Ook zo kunnen de slakken langer afkoelen.

Schoonmaakacties in Wijk aan Zee In Wijk aan Zee is in opdracht van Tata Steel een aantal schoonmaakacties georganiseerd voor de binnen- en buitenkant van huizen, auto’s en openbare ruimtes zoals speeltuinen.

Maatregelen lange termijn.         

Afslakken in platte bakken Om de slakken sneller te laten afkoelen en stollen, stapt Tata Steel over van slakpannen op platte bakken. Het stollen van de slak gebeurt in een afgesloten ruimte met afzuiging. De gestolde slak wordt vervolgens in gesloten bakken naar Harsco getransporteerd.

Bouw gesloten hal voor verwerken slakken Harsco zal in de toekomst de gestolde slak verwerken in een gesloten hal met afzuiging. Als de hal eenmaal gereed is, neemt de kans op overlast door grafietemissies aanmerkelijk af. Bovendien zorgt de hal voor minder hinder door licht en geluid voor de omgeving. Een nieuwe manier van hameren bij de slakverwerking zorgt voor minder geluid dan voorheen. De voorbereiding, het verlenen van vergunningen en de bouw van de hal zullen in totaal 18 maanden vergen. Waar mogelijk wil Harsco dit proces versnellen. Het ontwerp en de vergunningverlening voor de hal zijn nu in voorbereiding. 

Grafiet en gezondheid                                                   

Aanvullend onderzoek is nodig om meer inzicht te kunnen bieden over eventuele gezondheidsrisico’s van de grafietdeeltjes. De provincie Noord-Holland heeft aan RIVM de opdracht gegeven voor een onafhankelijk onderzoek. Dit aanvullend onderzoek wordt op dit moment voorbereid. De GGD laat bovendien de samenstelling analyseren van drie stofmonsters die in september zijn genomen in Wijk aan Zee.

Uit nationaal en internationaal onderzoek blijkt dat met name fijnstof van invloed is op de gezondheid. Zulk fijn stof kan worden ingeademd via mond en/of neus en kan terecht komen in de luchtwegen. Stofdeeltjes groter dan 10 micrometer (0,01 mm) worden bij inhaleren opgevangen door de neushaartjes of in het slijm en dan doorgeslikt . Zichtbaar stof zoals grafiet is zulk grof stof.

Grafiethinder melden?                                                                                     

Dat kan via de website van Tata Steel of telefonisch via 0800 0242255.

 

 

 

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.