13 maart 2018

CDA-wethouder Betske van Henten: 'AutoMaatje vervoersvoorziening voor en door inwoners'

Het AutoMaatje is een vervoersvoorziening. Vrijwillige chauffeurs vervoeren met hun eigen auto minder mobiele plaatsgenoten naar bijvoorbeeld het winkelcentrum,  het ziekenhuis of een bezoekje van een vriend of vriendin. Je betaalt hiervoor alleen een onkostenvergoeding van 30 cent per kilometer aan de chauffeur.

Bij de behandeling van de kadernota diende CDA-fractievoorzitter Jan Verbruggen een motie in  om de mogelijkheden voor een AutoMaatje in Wijdemeren te onderzoeken. Jan Verbruggen: 'Het verminderen van eenzaamheid is een belangrijk punt voor het CDA. Veel ouderen raken geïsoleerd en komen hun huis niet meer zo makkelijk  uit. Het Automaatje, een maatschappelijk initiatief van de ANWB kan bijdragen om de eenzaamheid te verminderen.'

Voor en door inwoners

Wethouder Betske van Henten ondertekende samen met de ANWB, Versa Welzijn, Rotary Wijdemeren en De Zonnebloem een intentieovereenkomst voor de start van ANWB AutoMaatje.

Betske van Henten: 'Deze nieuwe vervoersvoorziening is er echt voor en door inwoners. Het is mooi om te zien hoe verschillende vrijwilligersorganisaties hier de schouders onder zetten en samenwerken om vrijwilligers en deelnemers te werven. Ervaringen in andere gemeenten laten zien dat dit initiatief echt in een behoefte voorziet.'

In mei start AutoMaatje met rijden in Wijdemeren.